زبان آنچیزی است که مردم با آن فکر میکنند، حرف میزنند یا مینویسند؛ نه آنچه که «باید» با آن فکر کنند و حرف بزنند و بنویسند. این روزها اکثر مردم، اعم از اهل کوچه و بازار، گیکهای دونپایه، خورههای تمامقد تکنولوژی و فعالان رسانه، به اسمارتفون میگویند «گوشی» یا «گوشی هوشمند». من استفاده از این کلمات را نادرست میدانم. اما چرا خودم هم از آنها استفاده میکنم؟ در ادامه دلیلم را بیان میکنم.
طی ۹ سال گذشته و حدودا با معرفی اولین آیفون، واژهی انگلیسی ‘Smartphone’ بیش از هر وقت دیگری سر زبانها افتاد. «اسمارتفون» در واقع یک «فرم فکتور» جدید بود که به ویترین گجتهای مصرفی اضافه شد. با اینکه این واژه جستهوگریخته سالها بود که استفاده میشد، تقریبا از حولوحوش زمان نسل اول آیفون نقش پررنگتری در ادبیات رسانهها گرفت. اکثر روزنامهنگاران انگلیسیزبان بهطور گسترده واژهی اسمارتفون را جا انداختند. این موج خیلی زود به ایران رسید. ما که هنوز در حل معمای «تلفن همراه، گوشی یا موبایل» بودیم، باید معادلی هم برای اسمارتفون پیدا میکردیم.
من هم به توصیهی همکاران باتجربهترم و همچنین تحت تاثیر ژورنالیستهای فرنگی همیشه به استفاده از واژهی اسمارتفون یا نهایتا ترجمهی فارسیاش یعنی «تلفن هوشمند» گرایش داشتم. اما چرا؟ اسمارتفون زیرمجموعهای از فرم فکتور «صفحات لمسی الکترونیکی» (Touchscreen/slate) و آنهم زیرمجموعهای از فرم فکتور «بلوک مکعبمستطیل» (Bar) است. من هم با سختگیری به خودم و دیگران همواره تاکید میکردم که «اسمارتفون، اسمارتفون است؛ در بدترین حالت باید بگوییم و بنویسیم تلفن هوشمند یا نهایتا تلفن.» به قول «برتراند راسل» عزیز، «من هیچوقت برای عقایدم نمیمیرم، چون شاید در اشتباه باشم.» حالا من هم نظرم عوض شده است. چرا؟
گوشی، تلفن هوشمند یا اسمارتفون؛ کدام واژه درست است؟پاسخ: هرچه اکثریت بگویند. زبانشناسی توصیفی این را به ما میگوید. دستکم در مورد زبان، رای رای اکثریت است.
از دید زبانشناسی توصیفگرایانه، زبان آنچیزی است که مردم به آن تکلم دارند؛ بایدی در استفاده از کلمات و ساختارهای زبانی نیست. آیا وقتی اکثریت مردم به اسمارتفون میگویند گوشی، من باید همچنان بر طبل «تلفن هوشمند»م بکوبم؟ درست است که گوشی مرا یاد گوشی تلفن پاناسونیک خانهمان میاندازد، اما توجیهات تجویزگرایانهی من در این دوران هجوم واژههای غریبه چه فایدهای دارد؟ وقتی کارشناس SEO میگوید «مردم کلمهی گوشی را بیشتر سرچ میکنند»، تاکید من بر درستی یا نادرستی یک واژه چه سودی دارد. حتی فرهنگستانهای زبان هم نمیتوانند در برابر جریان سیال زبان حکم صادر کنند، چه رسد به من!
ایموجیها بدون شک، از محبوبیت بسیاری در بین کاربران برخوردار هستند. در حال حاضر تعداد قابل توجهی ایموجی وجود دارد که صورتکهای زردرنگ محبوبترین آنها هستند. اما آیا تا بهحال حس کردهاید که ایموجی مورد نظر شما در بین آنها نیست؟ یا دنبال اموجی خاصی بودهاید اما شبیه آن را در بین فهرست ایموجیها ندیده باشید؟
سایت Phlntn ابزار جالبی تحت عنوان Emoji Builder در اختیار کاربران گذاشته است که با کمک آن میتوانید ایموجی مورد نظر خود را بسازید. این سایت تقریبا تمام آیتمهایی را که در ایموجیهای دوستداشتنی بهکار رفته، دارا است و شما میتوانید ترکیب دلخواه خود را از آنها بسازید. برای مثال تمام حالت چشمها، تمام حالت لبها، تمام حالت ابروها و ... در این سایت وجود دارد تا آنها را به سلیقهی خود روی صورتکهای آمادهی انسان، گربه، دیو و ... بچینید.
نکته جالب، امکان جابهجایی آیتمها است؛ بهطوری که میتوانید، برای مثال، محل قرارگیری چشم را تعییر دهید تا همهچیز آنطور که میخواهید پیش برود. در نهایت ایموجی طراحیشده، بهصورت PNG به شما تحویل داده خواهد داشت.
اضافه کردن ایموجیها به تلگرام
شما میتوانید این تصویر ذخیرهشده را توسط آیدی Clippy@ در تلگرام به استیکر تبدیل کنید (دقت کنید که ایموجی دانلودشده را بهصورت File برای این آیدی ارسال کنید، نه تصویر) و آن را بهسادگی برای دوستان خود ارسال کنید. حتی میتوانید ایموجیهای زیادی بسازید و در نهایت آنها را به کمک ربات Stickers@ تبدیل به پک استیکر کنید تا همه قادر به استفاده از آنها باشند. برای این کار، دو مرحلهی متفاوت را در پیش خواهید داشت. ابتدا باید استیکرها را با شرایط تلگرام ویرایش کنید و بعد از آن، با کمک ربات Stickers، استیکرهای خود را برای تلگرام ارسال کنید.
استیکرهای ارسالی برای تلگرام باید دارای مشخصههای زیر باشند: تصاویر باید دارای طول یا عرض ۵۱۲ پیکسل باشد. درواقع حداقل یکی از مقدارهای طول یا عرض باید ۵۱۲ پیکسل باشد و دیگری، ۵۱۲ یا کمتر از آن باشد. برای راحتی این امر، تلگرام یک فایل PSD پیشنهادی به شما ارائه خواهد کرد که میتوانید با باز کردن آن، و انتقال استیکرهای مورد نظرتان به این فایل و سپس خروجی گرفتن از آن، بدون کوچکترین دردسری استیکرهای خود را آمادهی ارسال کنید.
بعد از انجام مراحل بالا و ساخت استیکرهایی که واجد شرایط تلگرام هستند، نوبت به ارسال آنها و ساخت مجموعهی شما خواهد رسید که خود تلگرام پیشنهاد کرده است تا این امر را توسط نسخهی کامپیوتری این پیامرسان انجام دهید. در صفحهی اصلی تلگرام و در بخش ذرهبین، نام stickers را جستجو کنید و بعد از پیدا شدن این ربات، روی آن کلیک کنید. صفحهای برای گفتگو باز خواهد شد که کار ساخت استیکرها در این بخش انجام خواهد شد. در ابتدا پیامی دلخواه ارسال کنید تا این ربات، ورود شما را تبریک بگوید و فهرست دستورات ممکن را برای شما ارسال کند.
برای شروع کار ساخت، دستور newstickerpack/ را تایپ و برای این ربات ارسال کنید. بعد از این مرحله، ربات استیکرساز از شما میخواهد تا نامی برای مجموعهی استیکر خود انتخاب کنید. پس از اختصاص دادن نامی برای آن، تلگرام از شما میخواهد تا با توجه به حال و احوال استیکر خود (ناراحت، خوشحال، متعجب و ...) یک ایموجی برای آن تعیین کنید. دلیل این امر، دسترسی راحتتر به استیکرها است؛ به این صورت که شما با زدن ایموجی «گریه»، بدون نیاز به مراجعه به تب استیکرها، میتوانید خلاصهای از استیکرهای غمگینی را که به این ایموجی ربط دادهاید، مشاهده کرده و با کلیک روی آن، بهسرعت استیکرها را ارسال کنید. اگر تمایلی به صرف وقت برای این موضوع ندارید، میتوانید برای تمامی استیکرها، یک ایموجی یکسان ارسال کنید.
بعد از ارسال هر استیکر، این ربات به شما تعداد استیکرهایی را که تاکنون به این مجموعه وارد کردهاید، یادآوری میکند و اگر تمایل به ادامه دارید، کافی است تا استیکر بعدی را ارسال کنید. در مرحلهی آخر و بعد از ارسال تمامی استیکرهای مورد نظر، دستور publish/ را ارسال کنید تا استیکرهای شما در کسری از ثانیه منتشر و آمادهی استفاده شوند. البته قبل از مرحلهی نهایی باید یک آیدی یا نام برای این مجموعه استیکر انتخاب کنید تا در هنگام اشتراک لینک این استیکر، با مشکلی مواجه نشوید.
مرورگر اج مایکروسافت از زمان انتشار به همراه ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵ نتوانسته موفقیت بزرگی را به دست بیاورد. مایکروسافت، مرورگر جدید خود را مبتنی بر یک موتور رندرینگ جدید با نام EdgeHTML توسعه داده است. مایکروسافت اج با هدف اینکه یک مرورگر بسیار سریع، سبک و امن باشد توسعه یافته است؛ حال آنکه اج با مشکلاتی در زمان انتشار روبرو شد که باعث شد تا کاربران چندان استقبال گرمی از آن نداشته باشند. البته روند جذب کاربران فقط مشکل ابتدایی این مرورگر نبوده است، چراکه تا امروز شاهد این موضوع هستیم که کاربران و توسعهدهندگان تمایلی به مهاجرت و استفاده از این مرورگر نداشتهاند.
ویندوزسنترال در گزارشی جدید مدعی شده که مایکروسافت پس از موفق نشدن مرورگر اج در پی آن است تا استفاده از این مرورگر و موتور EdgeHTML را کنار بگذارد. بهنظر میرسد مایکروسافت بهسراغ موتور کرومیومی خواهد رفت که توسط گوگل برای مرورگر کروم مورد استفاده قرار گرفته و از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است. کدنام مرورگر جدید گوگل Anaheim است و جایگزین اج در نسخههای بعدی ویندوز ۱۰ خواهد شد. رابط کاربری و ظاهر مرورگر آناهایم و اج تفاوتهایی با یکدیگر دارند.
چیزی که در این بین واضح و مشخص است، این است که مایکروسافت استفاده از اج و موتور EdgeHTML را کنار میگذارد. استفاده از موتور کرومیوم به این معنی است که تجربه کار با مرورگر جدید مایکروسافت بسیار شبیه به کروم خواهد بود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که کاربران آناهایم دیگر مشکلاتی را که در اج شاهد آن بودند، تجربه نخواهند کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که موتور مرورگر اج برای سیستمهای عامل اندروید و iOS متعلق به این دو پلتفرم است؛ از اینرو شاهد تغییرات آنچنانی در این دو نسخه نخواهیم بود.
در رایانش ابری (Cloud Computing)، کاربران بینیاز از تأمین و نگهداشت سختافزار یا کانفیگ سرویس، از ابتدا میتوانند در هر لحظه منابع و سرویس دلخواه خود را درخواست و از آن استفاده کنند.
امروزه، کسبوکارهای گوناگونی مانند وبسایتهای بزرگ اینترنتی و اپلیکیشنهای موبایل بهدلیل مزایای بیشمار سرویسهای ابری به این پلتفرم مهاجرت کردهاند.
چرا رایانش ابری با استقبال چشمگیری مواجه شده است؟ درادامه، به مهمترین مزایای استفاده از سرویسهای ابری اشاره میکنیم:
برخلاف گذشته و بهجای آنکه از ابتدا برای راهاندازی یا خرید تجهیزات دیتاسنتر هزینهی بسیاری صرف کنید، میتوانید فقط براساس نیاز و بهشکل آنلاین و لحظهای منابع لازمتان را تهیه کنید. هر زمانی به منابع بیشتری نیاز داشتید، بدون دغدغه و بهسرعت میتوانید این منابع را افزایش و با کاهش نیاز منابع را کاهش دهید. درنتیجه، فقط براساس نیازتان و به تناسب مصرف هزینه میپردازید.
باتوجهبه اینکه در سرویسهای ابری تعداد مشتریان زیاد است، تهیهی سختافزار برای Cloud Provider هزینهی کمتری دارد و درنتیجه، میتواند منابع لازمِ مشتریان را نیز با قیمت مناسبتری دراختیارشان قرار دهد.
سرورهای شما در زیرساخت ابری همواره فعال است و خرابی سختافزار سبب ازدسترفتن دسترسی به سرورها نخواهد شد. این موضوع از درخواستهای مهم کسبوکارهای بزرگ است که به سرویسدهی مستمر به مشتریانشان نیاز دارند و ازدسترس خارجشدن (Down) سرویسشان حتی برای چند دقیقه، خسارت بسیار زیادی بهبار میآورد. درنتیجه، این یکی از دلایل مهم کسبوکارهای بزرگ آنلاین برای مهاجرت به سرویسهای ابری است.
در رایانش ابری، تمامی سرویسهای مدنظرتان را با چند کلیک راهاندازی میکنید و بهسرعت به آنها دسترسی خواهید داشت. این موضوع در سرعت و چابکی کسبوکارتان بسیار تأثیرگذار است و به شما امکان میدهد بیشترین تمرکز را روی محصول خود بتوانید داشته باشید.
فراهمکنندههای سرویس رایانش ابری، مانند آروان، باتوجهبه مشتریان و تقاضاهای متفاوتشان همواره سعی میکنند بهترین کارایی را در حوزههای مختلف مانند پهنای باند اینترنت و کارایی دیسک و قدرت پردازنده دراختیار مشتریان قرار دهند. بنابراین وقتی مشتریان در این بستر قرار میگیرند، دغدغهای برای کارایی بخشهای مختلف سیستم نخواهند داشت و با اطمینان به توسعه و بهبود محصولشان مشغول خواهند شد.
رایانش ابری مفهوم جامعی از چند زیرمجموعه است. دستهبندیهای اصلی در رایانش ابری عباتاند از: Iaas و PaaS و SaaS. این دستهبندیها هرکدام یک بخش از پازل رایانش ابری را تشکیل میدهند. درادامه، بررسی میکنیم که این دستهبندیها چیستاند؟
Infrastructure as a Service که در ایران بیشتر با Yas تلفظ میشود، شامل عرضهی بستهی کامل زیرساختهای IT مانند نتورک (Network) و سرور (Server) و فضای ذخیرهسازی ازطریق اینترنت و بهشکل آنلاین است. مدیریت و نگهداری این زیرساخت مشابه زیرساختهای سنّتی است که افرادی مانند SysAdminها با آن آشنا هستند.
سرویس PaaS به کاربران امکان میدهد دغدغهی نگهداری سرویسهای زیرساختی مانند سیستمعامل را نداشته باشند. وظیفهی مدیریت منابع برای سیستمعاملها، پچکردن آنها و سایر وظایف بهعهدهی فراهمکنندهی زیرساخت است. بدینترتیب، میتوانید در زمانی کمتر از یک دقیقه سیستمعاملی با کانفیگ دلخواهتان را آماده کنید و پسازآن، تمامی تمرکزتان روی نرمافزارتان باشد.
آخرین بخش پازل رایانش ابری مربوطبه سرویس SaaS است. در این بخش، کاربر حتی با نرمافزار و شیوهی کانفینگ آن نیز کاری نخواهد داشت. نمونهی بارز آن، استفاده از سرویس ایمیل است که کاربر بدون درگیرشدن با سیستمعامل یا حتی نرمافزار ایمیل، میتواند ایمیل سرورش را راهاندازی کند.
در بین این دستهبندیها، جالب است بدانید براساس پیشبینی گارتنر، اندازهی بازار سرویس IaaS در سال ۲۰۲۲ حداقل صدمیلیارد دلار خواهد بود که نشاندهندهی نیاز فراوان بازار در این حوزه است.
در نمودار زیر، میزان رشد بازار در هرکدام از دستهبندیهای سرویس رایانش ابری از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ آمده است.
سرویس رایانش ابری به سه شکل اجرا میشود: سرویس ابری عمومی (Public Cloud) و سرویس ابری خصوصی (Private Cloud) و سرویس ابری ترکیبی (Hybrid Cloud).
تمامی زیرساخت این روش روی ابر و در محیط اینترنت قرار دارد و تمامی کاربران میتوانند به سرورهای خود از هرجایی دسترسی داشته باشند. همچنین، از مزایایی چون جابهجایی بین دیتاسنترهای مختلف برای افزایش میزان امنیت میتوانند استفاده کنند. در سرویس ابری عمومی، کاربران هیچ دغدغهای بابت سختافزار و دیتاسنتر نخواهند داشت.
این روش برای سازمانهایی است که از قبل دیتاسنتر و منابع سختافزاری دراختیار داشتند؛ اما باتوجهبه مزایای فراوان سرویس ابری، به استفاده از این سرویس تمایل دارند. بنابراین، برای اینکه از منابع سختافزاری فعلی به بهترین شکل استفاده شود، میتوان سرویس رایانش ابری را در داخل دیتاسنتر سازمان راهاندازی کرد. در این روش، سازمان مانند قبل وظیفهی نگهداری تمامی زیرساختهای دیتاسنتر را بهعهده خواهد داشت.