قالب های فارسی وردپرس 4

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 4

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

پروتکل HTTPS گاهی به‌اندازه کافی امن نیست

استفاده‌ی گسترده از پروتکل امنیتی HTTPS موجب شده قفل‌های سبزرنگ را در بسیاری از وب‌سایت‌ها در سرتاسر جهان شاهد باشیم. بسیاری از وب‌سایت‌های پربازدیدی که روزانه به آن‌ها سر می‌زنید، مانند زومیت، از پروتکلی به‌نام پروتکل امنیتی لایه‌ی انتقال (Transport Layer Security) یا به‌اختصار TLS بهره می‌برند. این پروتکل داده‌های مبادله‌شده میان مرورگر و سِرور را رمزنگاری می‌کند تا از دید افراد دیگر مخفی بماند؛ اما جدیدترین یافته‌های محققان دانشگاه کافوسکاری ونیز در ایتالیا و دانشگاه تکنیکال وین در اتریش نشان داده که تعداد درخورتوجهی از وب‌سایت‌های رمزنگاری‌شده همچنان درمعرض خطر هستند.

در تحلیل ۱۰,۰۰۰ وب‌سایت اول بهره‌مند از این پروتکل براساس شرکت تحلیل الکسا که به آمازونتعلق دارد، ۵۵۰ وب‌سایت (۵.۵ درصد) آسیب‌پذیری‌های جدی مربوط‌به TLS داشتند. این مشکلات ناشی از نحوه‌ی اجرای TLS و باگ‌های شناخته‌شده‌ی این پروتکل و نسل قبل آن (Secure Socket Layer (SSL است. باوجوداین، بدترین قسمت ماجرا آن است که در این وب‌سایت‌ها همچنان قفل سبزرنگ نمایان می‌شود.

ریکاردو فوکاردی، محقق امنیت شبکه و رمزنگاری در دانشگاه کافوسکاری ونیز می‌گوید:

ما چیزهایی یافته‌ایم که مرورگر نیز شناسایی نمی‌کند. ما به‌دنبال مشکلاتی از TLS هستیم که تاکنون به آن‌ها اشاره‌ای نشده‌ است.

این محققان تکنیکی برای تحلیل TLS توسعه داده‌اند که می‌تواند با بررسی وب‌سایت‌ها مشکلات TLS آن‌ها را گزارش دهد. محققان نفوذپذیری‌های کشف‌شده را در سه دسته طبقه‌بندی کردند. نتایج کامل تحقیقات این محققان در بخش امنیت و حریم شخصی سمپوزیم IEEE ارائه خواهد شد که ماه بعد در سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود.

https

همان‌طورکه گفته شد، محققان آسیب‌پذیری‌ها را به سه دسته تقسیم کردند. دسته‌ی اول نقیصه‌هایی هستند که خطرهایی به‌همراه دارند؛ اما به‌تنهایی مهاجمان نمی‌توانند از آن استفاده کنند. اطلاعات به‌دست‌آمده ازطریق این آسیب‌پذیری‌ها بسیار اندک‌ است و مهاجم باید جستار (Query) را چندین‌بار اجرا کند تا قطعات به‌دست‌آمده را کنارهم بگذارد و به اطلاعات دست یابد. برای مثال، این نفوذپذیری‌ها ممکن است به مهاجم امکان دسترسی به کوکی را بدهد؛ اما دسترسی به کوکی به‌تنهایی برای به‌دست‌آوردن اطلاعات مهم، مانند رمز عبور، چندان کارا نیست.

از میان ۱۰,۰۰۰ وب‌سایت برتر، ۵۵۰ وب‌سایت دچار آسیب‌پذیری TLS اند

مشکلات در دو دسته‌ی دیگر بسیار جدی‌تر هستند. دسته‌ی دوم می‌تواند به دسترسی مهاجم به تمام اطلاعات و رمزگشایی تمام ترافیک میان مرورگر و سِرور منجر شود. بدتر از همه، وضعیت دسته‌ی سوم است که به مهاجم نه‌تنها اجازه‌ی رمزگشایی تمام ترافیک، بلکه اجازه‌ی تغییر آن را نیز می‌دهد. نکته‌ی طعنه‌آمیز اینجا است که پروتکل HTTPS از ابتدا برای مقابله با این‌ نوع حملات طراحی شده که به «حملات مرد میانی» (Man-in-the-Middle) موسوم‌اند.

این آسیب‌پذیری‌ها در عمل شاید چندان هم بحرانی نباشند؛ زیرا بسیاری از آن‌ها زحمت و زمان بیشتری درمقایسه‌با سایر روش‌ها و نفوذپذیری‌ها می‌طلبند؛ اما مشکلات امنیتی TLS همچنان موضوع مهمی است. امروزه، امنیت و حریم شخصی در فضای مجازی اهمیتی دوچندان پیدا کرده و باید از امنیت کامل پروتکل‌های پرکاربرد و پایه‌ای مطمئن شد.

محققان می‌گویند یکی از فرضیات آنان دراین‌زمینه آن است که مشکلات ریزامنیتی TLS در صفحه‌ی وب می‌تواند بسیاری از صفحات دیگر را نیز تهدید کند. برای مثال، فرض کنید صفحه‌ی اصلی Example.com بدون مشکل و TLS داشته باشد؛ اما mail.example.com آسیب‌پذیری‌های TLS داشته باشد. باتوجه‌به ارتباط این دو، تمامی ارتباطات مطمئن این دو هم تضعیف می‌شود؛ بدین‌ترتیب، آسیب‌پذیری کوچکی به‌واسطه‌ی لینک‌ها و ارتباط‌ها تقویت می‌شود.

نفوذپذیری‌ها به مهاجمان اجازه‌ی رمزگشایی تمام داده‌ها و حتی تغییر آن‌ها را می‌دهد

در فضای امروزی وب، بسیاری از وب‌سایت‌ها به یکدیگر وابسته هستند و ارتباطات میان وب‌سایت‌ها و وب‌سرویس‌ها بسیار زیاد است. برای درک این موضوع کافی است بدانید در آن جمعیت ۵.۵ درصدی از ۱۰,۰۰۰ وب‌سایت برتر که آسیب‌پذیر تشخیص داده شدند، ۲۹۲ وب‌سایت تحت‌تأثیر مستقیم باگ TLS و ۵,۲۸۲ درمعرض آسیب‌پذیری ناشی‌ از سایر ‌وب‌سایت‌ها قرار داشتند. از این تعداد، بیش از ۴,۸۰۰ وب‌سایت در دسته‌ی سوم (خطرناک‌ترین) و ۷۳۳ وب‌سایت در دسته‌ی دوم و ۹۱۲ وب‌سای در دسته‌ی اول (کمترین خطر) قرار می‌گیرند.

این موضوع بدین‌معنا است که وب‌سایت شما به‌اندازه‌ی ضعیف‌ترین لینک آن امنیت دارد. محققان فوسکاری مشغول ساخت ابزاری مبتنی بر تحقیقاتشان هستند که توانایی تشخیص آسیب‌پذیری‌های TLS را دارد.

https

نظر مترجم

باتوجه‌به گستردگی استفاده‌ی TLS و SSL در سرتاسر وب و تبدیل‌شدن آن به استانداردی امنیتی، هرگونه آسیب‌پذیری آن باید جدی تلقی شود. علاوه‌برآن، بسیاری از گواهینامه‌های TLS و SSL به‌همراه بیمه‌ی ضدهک فروخته می‌شوند؛ بیمه‌ای که از چندده‌هزار یورو آغاز می‌شود و به یک میلیون یورو هم می‌رسد. این آسیب‌پذیری‌ها به‌دلیل پرونده‌های حقوقی احتمالی و ادعاهای دریافت بیمه می‌تواند زنگِ‌خطری برای صادرکنندگان (Issuer) این گواهینامه‌ها تلقی شود.

فناوری توانایی برقراری ارتباط حضوری را در ما کشته است؟

دنیای دیجیتالی آینده‌ی ارتباطات افراد را تغییر داده است. امروزه با گسترش روزافزون پلتفرم‌های ارتباطی مانند اسکایپ و واتساپ و فیس‌تایم ارتباطات حضوری افراد کمتروکمتر شده است. در دنیای دیجیتالیِ این‌ روزها، اپلیکیشن‌های ارتباطی مختلفی می‌بینیم که افراد را از نقاط مختلف کره‌ی زمینبدون توجه به اختلاف ساعت زمانی و مسافت در یک بستر ارتباطی قرار می‌دهند.

دراین‌بین، علاوه‌بر اپلیکیشن‌های متنوع، ابزارهای دیجیتالی کارآمدی مانند کورتانا و سیری و دستیار صوتی الکسا با افرونه‌های پخش آهنگ‌ و فیلم و اعلام وضعیت آب‌و‌هوا دردسترس کاربران قرار دارند.

امروزه، بسترهای ارتباطی دیجیتالی شکل برقرای ارتباطات را به‌طورکلی تغییر و نیاز افراد به مکالمات رودررو را کاهش داده‌اند. با نگاهی کوتاه به دنیای اطرافمان، متوجه می‌شویم به‌مدد ابزارهایتکنولوژی مدرن، میزان ارتباطات کلامی و حضوری به‌شدت کاهش یافته است. نفوذ این ابزارها در زندگی روزمره‌ی ما باعث شده نحوه‌ی ارتباط با دنیای اطراف از فروشنده تا راننده و... از شکل حضوری به صفحه‌‌نمایشی چنداینچی محدود شود.

این روزها معمولا هنگامی به‌سراغ مکالمه حضوری با افراد می‌رویم که ابزاهای دیجیتالی محبوبمان دردسترس نباشند. برای مثال، اگر در فروشگاهی به راهنمایی خاصی نیاز داشته باشید، دستگاه‌های دیجیتالی خودپرداخت به‌تنهایی کافی نیستند و حضور فروشنده‌ی واقعی را احساس می‌کنیم.

اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های دیجیتالی این امکان را فراهم کرده‌اند تا سرعت و کارایی ارتباطات افزایش یابد و متأسفانه ارزش مکالمات رودررو دیده نشود. این‌طور به‌نظر می‌رسد پیام‌دادن ازطریق گجت هوشمند درمقایسه‌با ملاقات حضوری راحت‌تر و خوشایندتر است.

نشانه‌های زبان بدن

effect of social media

مطالعات نشان می‌دهند عباراتی مانند «از دهان به دهان شنیدم» یا «با من در ارتباط باش» که در محاوره‌ی روزانه استفاده می‌کنیم، به‌نوعی اهمیت ارتباط حضوری و رودررو را تأکید می‌کنند.

درواقع، می‌توان نتیجه گرفت برخورد حضوری و رودررو با همسایگان و دوستان و همکاران شبکه‌ی ارتباطی افراد را با یکدیگر تقویت و روابط اجتماعی را مستحکم می‌کند.

واقعیت این است که کلیت وجود و ابعاد اصلی شخصیت افراد را چند پیام متنی کوتاه از صفحه‌‌نمایش به پلتفرم شخص دیگری منتقل نمی‌کند. ارتباطات حضوری تجربه‌ای ارزشمند و سرشار از اتفاقات خوشایند مانند یادآوری خاطرات و تصویرسازی‌های ذهنی و بازسازی روابط هستند و درمقایسه‌با ارسال و دریافت چند ایموجی کارتونی با اشکال قلب، خنده و... ارتباطی کامل و چندبعدی با مزایای مختلف محسوب می‌شوند.

حتی زمانی‌که در بستر ارتباطی ویدئویی با فردی به‌طور آنلاین صحبت می‌کنیم، نتیجه، تنها تصویری روی صفحه‌‌نمایش است. بااین‌حال در دیدار حضوری، با نگاه مستقیم به چشمان فرد مقابل و مشاهده و  تفسیر زبان بدن، ارتباط مؤثرتری برقرار می‌کنیم. بنابراین، از مزایایی غافل نشوید که به‌کمک حضور فیزیکی و گرمای واقعی ارتباط چهره‌به‌چهره حاصل می‌شوند.

شری تورکل، دانشمند حوزه‌ی علم ارتباطات و فناوری، دراین‌باره می‌گوید:

زمانی‌که ازطریق ابزار دیجیتالی ارتباط برقرار می‌کنیم، از اهمیت مکالمات حضوری و تقویت مهارت‌هایی مانند خلاقیت و احساس همدلی با اطرافیان غافل می‌شویم. باوجوداین، داستان به اینحا ختم نمی‌شود و در قدم بعدی، پا را فراتر می‌گذاریم و با خودِ ابزار دیجیتالی صحبت می‌کنیم.

درحال‌حاضر، زندگی بشر ترکیبی از ارتباط حضوری‌ فیزیکی و دیجیتالی است. تورکل در پژوهش‌های خود به این نکته دست یافت که ارتباطات دیجیتالی می‌توانند مکملی درکنار مکالمات رودررو باشند، نه جایگزین. در برخی افراد، ابزارهای فناوری و گجت‌ها گزینه‌ی بهتری هستند؛ چراکه این افراد در برقراری ارتباط حضوری راحت نیستند و با سختی رو‌به‌رو می‌شوند.

نگاهتان را از صفحه‌ موبایل بردارید

look up your phone

گری تورک، شاعر و سخنوری است که اشعار زیادی در نقد ارتباطات دیجیتالی سروده است. وی دراین‌زمینه می‌گوید:

باید دربرابر ضرر ورود روش‌های نوین تکنولوژی‌ ارتباطی به زندگی بشر امروزه در‌مقایسه‌با ارزش فراوان ارتباطات حضوری و فیزیکی هوشیار باشیم.

اشعار تورک بر اهمیت جنبه‌های ارزشمندی از ارتباط حضور‌ی‌فیزیکی، مانند تقویت بنیان دوستی و صمیمیت و یک‌دلی تأکید می‌کند. مفهوم اصلی اشعار او بر این نکته تکیه می‌کند که ابزارهای دیجیتالی توجه افراد را از حس حضور باارزش درکنارهم‌بودن دور می‌کنند.

آینده کابل‌های اینترنت زیر دریا به کدام سو می‌رود؟

در سال ۲۰۱۸، کاربران دنیای فناوری حدود ۲.۵ میلیون ترابایت داده به‌صورت روزانه تولید کردند. آن مقدار داده حدودا برابر با ۴۲۵ میلیون فیلم HD در هر روز است. درک چنین آمارهایی، قطعا دشوار خواهد بود و از آن مهم‌تر، تولید داده روز‌به‌روز هم بیشتر می‌شود. تمامی آن داده‌های تولیدشده، در دیتاسنترهایی در سرتاسر جهان نگه‌داری می‌شوند. اینترنت، بزرگ‌ترین اختراع قرن بیستم و بیست‌ویکم، به ما امکان می‌دهد تا از هر نقطه از جهان، به این داده‌های عظیم دسترسی داشته باشیم.

وقتی درباره‌ی اینترنت صحبت می‌کنیم، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ماهواره‌های متعدد در فضا، ارتباط ما با یکدیگر را ممکن می‌کند. درحالی‌که، ۹۹ درصد از داده‌هایی که روزانه ردوبدل می‌کنیم، ازطریق کابل‌های موجود در زیر دریاها و اقیانوس‌ها جابه‌جا می‌شوند.

درحال‌حاضر، ۴۰۰ کابل اینترنت زیردریایی به‌صورت فعال به انتقال داده می‌پردازند که قطر آن‌ها، از ابعاد یک قوطی نوشابه بیشتر نیست. پیاده‌سازی این کابل‌های اینترنتی در اقیانوس‌های مختلف، پروژه‌ای بسیار بزرگ و چالشی محسوب می‌شود. بخش‌هایی از آن پروژه‌ها، عمقی نزدیک به اندازه‌ی ارتفاع قله‌ی اورست پیدا می‌کند. سال‌ها بررسی راه‌، میلیاردها دلار هزینه و به‌کارگیری کشتی‌های عظیم با قابلیت حمل هزاران کیلومتر از آن کابل‌ها، تنها بخشی از مراحل پیاده‌سازی کابل‌های اینترنت هستند.

بخش اصلی کابل‌های اینترنت، فیبر نوری، ضخامتی به‌اندازه‌ی یک تار مو دارد. هر کابل، چند جفت فیبر نوری دارد که با لایه‌های متعدد پوشیده می‌شود. لایه‌های محافظتی، فیبرها را دربرابر حوادثی همچون برخورد قایق‌‌ها و کشتی‌ها، حوادث ماهی‌گیری و بلایای طبیعی محافظت می‌کنند. به‌هرحال، با وجود تمام چالش‌ها و هزینه‌های پیاده‌سازی کابل‌های زیر دریا، هزینه‌ی آن‌ها بسیار کمتر از ارسالماهواره به فضا است. 

اینترنت

کابل‌های فیبر نوری، عمر تقریبا بالایی دارند، اما توانایی آن‌ها در انتقال داده با سرعتی نزدیک به سرعت نور، به‌نوعی فناوری روز صنعت محسوب می‌شود. به‌علاوه، مقدار داده‌ای که توسط آن‌هامدیریت و جابه‌جا می‌شود، بسیار بیشتر از توانایی ماهواره‌ها در مدیریت داده‌ها است. به‌عنوان مثال، حتی یک کابل قدیمی توانایی جابه‌جایی ۱۵۰۰ فیلم HD در یک ثانیه را دارد. به‌هرحال، امروزه ماهواره‌‌ها تنها در بخش‌های خاص جهان همچون قطب‌ها استفاده می‌شوند. چرا که مصرف داده در آن مکان‌ها کمتر خواهد بود و طبیعتا، نیاز به استریم یا دانلود فیلم‌های حجیم نیز در آن مکان‌ها وجود ندارد.

حجم عمده‌ی ترافیک در گردش اینترنت، ازطریق کابل ردوبدل می‌شود

در خلال سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، حدود ۱۰۰ کابل جدید زیردریایی، اجرا شدند. دلیل اصلی پیاده‌سازی کابل‌های جدید، افزایش تقاضا برای پهنای باند است. البته، نمی‌توان منبع افزایش تقاضا را به‌راحتی مشخص کرد. به‌عنوان مثال، افزایش تقاضا برای تماشای ویدئو در نتفلیکس را می‌توان دلیلی خوبی برای افزایش پهنای باند آمریکا دانست؛ اما نتفلیکس، کپی‌هایی از فیلم‌های خود را در دیتاسنترهای محلی سرتاسر جهان قرار می‌دهد تا سرعت پخش آن‌ها بیشتر شده و پهنای باند آمریکا نیز کمتر اشغال شود.

یکی دیگر از دلایل احتمالی افزایش تقاضا برای پهنای باند، پدیده‌ی اینترنت اشیاء بیان می‌شود که آن هم جای بحث دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که آن فناوری خبرساز نیز حتی تا سال ۲۰۲۰، تنها یک درصد از پهنای باند اینترنت جهان را اشغال خواهد کرد، چرا که اکثر پردازش‌های آن، به‌صورت محلی انجام می‌شود.

نقشه اینترنت

نقشه کابل‌های زیر دریایی اینترنت

افزایش تقاضا برای پهنای باند، می‌تواند به‌خاطر موارد پیش‌بینی نشده رخ دهد. به‌عنوان مثال، می‌توان افزایش ناگهانی ترافیک مصرفی را در زمان معرفی بازی پوکمون گو، بیان کرد. به‌هر‌حال، صرف‌نظر از منبع و دلیل افزایش تقاضا، باید بدانید که نیاز به پهنای باند، تقریبا هر ۲ سال، دوبرابر می‌شود. به‌همین دلیل، کابل‌های جدیدی باید پیاده‌سازی شوند.

شایان ذکر است که افزایش تقاضا برای پهنای باند، تنها دلیل پیاده‌سازی کابل‌های جدید نیست. برای درک بهتر دلایل دیگر، ابتدا باید تفاوت Lit Capacity و Potential Capacity را در کابل‌ها درک کنیم. Lit Capacity با عبارت مقدار ظرفیت کابل درحال حاضر، تعریف می‌شود. Potential Capacity، یعنی ظرفیت تئوری که با سرمایه‌گذاری کامل و بهره‌برداری حداکثری از کابل‌ها، به دست می‌آید. درواقع آن ۲ عبارت را می‌توان به‌ترتیب ظرفیت‌های عملی و تئوری نامید.

پیاده‌سازی کابل جدید، به‌صرفه‌تر از بهینه‌سازی کابل‌های قدیمی است

در بسیاری از مسیرهای اصلی اینترنت، تنها ۳۰ درصد از ظرفیت تئوری به کار گرفته می‌شود. به‌بیان دیگر، با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر روی همین کابل‌های موجود، می‌توان بازدهی آن‌ها را افزایش داد و نتایج بهتری دریافت کرد؛ اما گویی روند موجود، به این سمت پیش نمی‌رود.

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری و خصوصا فعالان صنعت کابل‌های فیبر نوری، ترجیح می‌دهند تا به‌جای سرمایه‌گذاری روی کابل‌های قدیمی، نمونه‌های جدید را پیاده‌سازی کنند. دلیل اصلی آن‌ها، پیشرفته‌تر بودن فناوری‌های استفاده شده در کابل‌های جدید است. به‌علاوه، هزینه‌های تکی برای کابل‌های جدید، کمتر از کابل‌های قدیمی بهینه‌سازی شده خواهد بود. به‌بیان‌ ساده‌تر، صرفه‌ی اقتصادی کابل‌های جدید، خصوصا در بحث مقیاس‌پذیری، بیشتر از بهینه‌سازی کابل‌های قدیمی می‌شود.

مصرف اینترنت

سرمایه‌گذاری تأمین‌کننده‌های محتوا در کابل‌های اینترنت

دلیلی دیگر پیاده‌سازی کابل‌های جدید آن است که نمونه‌های قدیمی، جفت‌های خالی زیادی برای افزایش پهنای باند ندارند. البته، شرکت‌ها می‌توانند با اشتراک جفت فیبرهای موجود، ظرفیت تئوری بلااستفاده را به کار بگیرند؛ اما ارائه‌کننده‌های بزرگ محتوا همچون فیسبوک، گوگل، مایکروسافت وآمازون، باتوجه‌به تقاضای بالا ترجیح می‌دهند که جفت‌های مستقل فیبر برای داده‌های خود خریداری کنند.

از دلایل دیگر برای پیاده‌سازی کابل‌های زیردریایی جدید، می‌توان به تلاش برای متصل کردن بخش‌های دیگری از جهان به اینترنت اشاره کرد. مناطق متعددی در جهان وجود دارند که هنوز وابسته به ارتباطات ماهواره‌ای هستند یا کابل‌های اتصالی آن‌ها، ظرفیت بالایی ندارد. به‌علاوه، صدمه رسیدن به کابل‌های محدود یک منطقه، می‌تواند عواقب نگران‌کننده‌ای برای کاربران داشته باشد. به‌هرحال، با ارائه‌ی کابل‌های جدید به آن مناطق، می‌توان فرصت‌های جدید اقتصادی را نیز به آن‌ها عرضه کرد.

تأمین‌کننده‌های محتوا، به‌مرور به بازار کابل‌ها هم وارد می‌شوند

یکی از روندهای جالب توجه کنونی دنیای فناوری، سرمایه‌گذاری عظیم شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی محتوا، روی کابل‌های جدید است. قبلا، ارائه‌کننده‌های خدمات زیرساخت اینترنت، سرمایه‌گذاران اصلی و همچنین مصرف‌کننده‌های عمده‌ی کابل‌های اینترنت بودند. در سال‌های اخیر، ارائه‌کننده‌های محتوا به میدان آمده‌اند و کابل‌های تحت مالکیت گوگل، فیسبوک، آمازون و مایکروسافت، ۸ برابر شده‌اند. به‌علاوه، کابل‌های جدیدتر نیز در برنامه‌های زیرساختی آن شرکت‌ها قرار دارند. به‌علاوه، آن شرکت‌ها بیش از ۵۰ درصد از پهنای باند کنونی اینترنت را استفاده می‌کنند که تا سال ۲۰۲۷، به ۸۰ درصد می‌رسد.

تأمین‌کننده‌های محتوا، درحال‌حاضر تنها پیاده‌سازی کابل را در مسیرهای اصلی و مهم انجام می‌دهند. اکثر کابل‌های آن‌ها از زیر اقیانس اطلس یا آرام عبور می‌کند تا دیتاسنترهای مهم را به هم متصل کند. به‌همین دلیل، تلاش‌های آن‌ها در مسیرهای دیگر، کمتر دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، مسیرهای هند-سنگاپور و اروپا-آفریقا هم به‌زودی توسط همان شرکت‌ها کابل‌گذاری می‌شوند. وقتی تأمین‌کننده‌های محتوا، درنهایت شبکه‌ی کابلی زیر دریا را توسعه داده و آن را تخت سلطه‌ی خود در بیاورند، رخدادهای متعددی در پی آن اتفاق خواهد افتاد.

مصرف اینترنت

نمودار مصرف پهنای باند اینترنت

کابل‌های زیردریایی اینترنت را می‌توان به‌عنوان مسیرهای تجاری عصر حاضر در نظر گرفت. در نتیجه، داده (یا مهم‌ترین کالای عصر حاضر) همان کالایی است که ازطریق مسیرها تبادل می‌شود. ازطرفی، آمازون، گوگل و مایکروسافت، نزدیک به ۶۵ درصد از بازار ذخیره‌سازی ابری را در اختیار دارند. درنتیجه، آن‌ها بزرگ‌ترین صادرکننده‌ها و واردکننده‌های داده هستند. با تصوری شکّاکانه می‌توان آن شرکت‌ها را در مسیر ساخت انحصاری برای بهره‌برداری از کابل‌های تبادل داده در نظر گرفت.

پیاده‌سازی انحصار در مالکیت کابل‌ها و روش‌های تبادل داده، می‌تواند مزایایی را برای کاربران نیز در پی داشته باشد. آن‌ها از قیمت‌های کاهش یافته توسط تأمین‌کننده‌های محتوا سود خواهند برد. آن شرکت‌ها نیز به‌خاطر مقیاس‌پذیری و مالکیت کابل‌ها، توانایی کاهش قیمت را پیدا خواهند کرد. البته، شرکت‌‌های کوچک با هدف رقابت با غول‌ها، شانس زیادی نخواهند داشت. آن‌ها یا هر سازمان دیگر استفاده کننده از کابل‌ها، احتمالا باید هزینه‌های بیشتری را به مالکان مسیرهای تجاری بپردازد. 

سناریوی بالا، از جنبه‌هایی شبیه به فرایند شرکتی انحصاری (کارتل) در صنعت نفت توصیف می‌شود. نگرانی بیشتر، بهره‌برداری شرکت‌هایی همچون فیسبوک، از تمامی داده‌های ردوبدل شده در کابل‌‌ها است. استفاده‌ای که احتمالا مانند همیشه با شعار بهبود خدمت‌رسانی به کاربران انجام خواهد شد.

به‌هرحال، رسیدن به دوران انحصار شرکت‌های اینترنتی در موضوع کابل‌ها، در آینده‌ی نزدیک رخ نخواهد داد. تأمین‌کننده‌های محتوا، اکنون سهم کمی از کابل‌ها را در اختیار دارند و شرکت‌‌های زیرساخت، هنوز سلطه‌ی کامل خود را حفظ کرده‌اند. البته، باتوجه‌به منابع فراوان تأمین‌کننده‌های محتوا، اگر آن‌ها تصمیم به سلطه بر بازار کابل‌های اینترنت بگیرند، دسترسی به آن هدف برایشان دشوار نخواهد بود. به‌هرحال، آن شرکت‌ها امروزه بیش از آن‌چه ما تصور می‌کنیم، قدرت دارند.

سی ام اس وردپرس

به طور کلی وردپرس یک نرم افزار تحت وب متن باز (open source) می باشد که در دسته ی سیستم های مدیریت محتوا یا همان CMS ها که مخفف (Content Management System) می باشند، قرار میگیرد. از آنجا که سیستم وردپرس رایگان است، هر کاربری می تواند فایل های مربوطه ی آن را دانلود کرده و مورد بهره‌گیری قرار دهد. البته بدیهی است که وردپرس بخشی از نیازهای کاربران را برآورده می کند ولی برای شخصی سازی و برآورده ساختن سایر نیازها، به متخصصینی احتیاج است که دگرگونی ها لازم را ایجاد کرده و یا دیگر امکانات و آلت مورد دربایستن کاربران را فراهم نمایند.


پوسته ی وردپرس


پوسته ی وردپرس، قالب وردپرس یا همان WordPress Theme، همان طرح اصلی تارنما انجمن وردپرس شماست! همان قالب سایت شما که کاربران می بینند. کارهای مختلفی را اتمام می دهد که روشن ترین و رایج ترین آن ها، تعیین آرایش قرار دریافت عناصر مختلف صفحات وب در ساحل یکدیگر می باشد. البته کسانی که به چهره فنی با وردپرس آشنایی داشته باشند، می دانند که مسائل دیگری نیز هستی دارد که با استفاده از آن ها می توان از قابلیت نرمش پذیری مناسبی که در وردپرس هستی دارد، استفاده کرد.


یک سایت وردپرسی به راستی مجانی است. ولی نصب آن، داشتن یک قالب اختصاصی پیشه ای، پشتیبانی، هاست و فضای میزبانی کل خرج دارند. تخصص ما طراحی قالب برای سایت وردپرسی شماست. یعنی طراحی قالب وردپرس. شما می توانید طراحی حرفه ای سایت وردپرسی خود را بر بنیاد آن چیزی که نیاز دارید به ما بسپارید.


برای اینکه برای سایت وردپرسی خودتون قالب مناسب گزینش کنید، با جستجوی دانلود قالب وردپرس در گوگل، می توانید سایتهای مناسبی رو پیدا کنید که در این زمینه کار می کنند، سایت وبمسترفا نیز در این زمینه می تواند به شما کمک کند.


وردپرس و موتورهای جستجو


به طور کلی وردپرس به گونه ای ساخته شده است که از محبوبیت احسان نزد موتورهای جستجو برخوردار است اما هرگز نباید فراموش کرد که پروا به سئو یا همان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (SEO -> Search Engine Optimization) برای سایت های وردپرسی زیاد حائز اهمیت بوده و پیشنهاد ی اکید ما به کسانی که قصد به کارگیری وردپرس را برای وب سایت خودشان دارند، این است که اگر افزایش میزان بازدیدها از راه موتورهای جستجو برایتان اهمیت دارد، حتما شغل طراحی پوسته ی خودتان را به کسانی بسپارید که اطلاعات نکوداشتن از سئو دارند.

۱۰ نقل قول الهام بخش از لری الیسون درباره‌ی موفقیت

دی ماه امسال لری الیسون ۷۴ ساله، هم-موسس اوراکل رسما به دوست صمیمی‌اش ایلان ماسک در هیئت مدیره تسلا ملحق شد تا برگ دیگری به دفتر موفقیت‌های یکی از بزرگان دنیای تکنولوژی اضافه شود.

باید گفت که این تاجر و کارآفرین مشهور در سال ۲۰۱۷ میلادی با ثروت ۶۱ میلیاردی خود نفر هفتم ثروتمندترین فرد آمریکا محسوب می‌شود.

لری الیسون

الیسون فردی است کهبا کمپانی اوراکل، قایق های تفریحی اش، خرید جزایری در هاوایی و صحبت های تندش شناخته می شود و پیش بینی می شود درمدت زمان حضورش در هیئت مدیره تسلا شاهد انتشار اخبار عجیب و غریب و البته جالب دیگری از وی باشیم.

محبوبیت اینترنت و دامین دات کام، در اواسط دهه‌ ۹۰ سود سرشاری نصیب اوراکل کرد چرا که تمامی این وب سایت‌ها نیاز به دیتابیس داشتند و اوراکل نیاز آنها را پاسخ می‌گفت و به همین دلیل او به یکی از ثروتمندترین مردان عصر بدل شده است.

حال با هم ۱۰ نقل قول الهام بخش از لری الیسون درباره‌ی موفقیت را مرور می‌کنیم تا شاید بتوانیم رویای خود را به واقعیت بدل کنیم:

  • من همیشه می‌خواهم یاد بگیرم و به مرز‌های خودم واقف شوم. من همیشه به دنبال خودآگاهی هستم.

لری الیسون

  • من تمام معایب لازم برای تلاش و موفقیت را در خود میبینم. بنابراین نیازی نیست برای موفقیت بی عیب و نقص باشید.
  • انگیزه بسیاری از افراد موفق، رسیدن به خوشبختی نیست. آنها فقط از شکست و ناامیدی می‌ترسند. به همین دلیل جا نمی زنند.
  • وقتی خلاقیت به خرج می‌دهید. خود را آماده این کنید که همه به شما بگویند دیوانه‌اید. اگر این اتفاق نیفتاد به نوآوری خود شک کنید.

لری الیسون

  • تنها راه جلو افتادن از دیگران، این است که در روش‌های مرسوم، ایراداتی پیدا کنید و سعی کنید با تغییر آنها، موفقیت را به ارمغان آورید.
  • اعتماد به نفس داشته باشید. حتی وقتی که به خود مطمئن نیستید هم تسلیم نشده و نقش یک فرد کاریزماتیک را بازی کنید.
  • از کارکنانتان حمایت کنید. این مسئله بسیار اهمیت دارد چرا که اولین چیزی که توسط دیگران مشاهده می‌شود.

لری الیسون

  • اگر من ۲۱ ساله بودم سراغ بیوتکنولوژی یا مهندسی ژنتیک می‌رفتم
  • من خیلی هدف محورم. می‌خواستم که اوراکل برترین شرکت نرم افزاری دنیا باشد. هنوز هم معتقدم که می‌توان مایکروسافت را شکست داد.
  • اولین قدم برای رسیدن به موفقیت خودآگاهی است. در ابتدا باید خود را باور کنید.