قالب های فارسی وردپرس 4

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 4

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

چرا سئو مهم است؟

موتورهای جستجوگر، بیشتر مهمترین منبع جذب بازدیدکننده برای اکثر وبسایت ها هستند.

گوگل و سایر موتورهای جستجوگر، از الگوریتم پیچیده ای برای رسیدگی و رنک دادن به وبسایتها در نتایج جستجو استفاده می کنند. اما این الگوریتم بی نقض نیست، و همواره به کمک شما برای اخذ اینکه محتوای شما در ارتباط با چیست نیاز دارد.

اگر محتوای شما بهینه نشده باشد، موتورهای جستجوگر نمیدانند چطور به آن رنک دهند. در نتیجه وقتی کاربران در باره موضوعی جستجو می کنند که در سایت شما هستی دارد، سایت شما را در نتایج نمی بینند و درنتیجه شما این بازدید کننده گان را از دست می دهید.

سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر) برای صاحبان کسب و کار و وبسایتهایشان بسیار حیاتی است. و برآیند اینکه این بهینه سازی میتوانند بیشینه بازدید کننده ممکن را از موتورهای جستجوگر اخذ کنند.

[ بازگشت به بالا ]
مبانی سئوی وردپرس
سئو میتواند بسیار تخصصی باشد، ولی نباید اینطور باشد! فقط یادگیری بعضی از نکات سئو و به کارگیری آن در وبسایتتان می تواند کارایی زیاد قابل ملاحظه ای در حجم بازدید کننده ورودی شما از موتورهای جستجوگر خواهد داشت.

شما برای به کارگیری تکنیکهای پایین نیاز نیست که یک نابغه و یا متخصص سئو باشید، بلکه اگر درحال حاضر از وردپرس بهره‌گیری می کنید می توانید از این تکنیکها هم بهره‌گیری کنید.

بسیار خوب، می خواهیم بهینه سازی وبسایت شما را شروع کنیم!


تنظیمات دیده شدن در موتورهای جستجوگر وردپرس خویش را رسیدگی کنید
نمایش در موتورهای جستجو وردپرس دارای تنظیماتی است که می توانید به وسیله آن وبسایت خویش را از دید موتورهای جستجوگر مخفی کنید.

هدف از این آپشن این است که قبل از قرار دادن وب‌سایت تان در دید عموم، فرصت کافی برای آماده سازی آن داشته باشید.

در هر صورت این امکان وجود دارد که این آپشن به طور تصادفی تیک خورده باشد و در نتیجه وبسایت شما از نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر حذف شود.

اگر وبسایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر دیده نمی شود، نخستین چیزی که باید رسیدگی کنید این آپشن است.

وارد پنل مدیریت وردپرس خویش شوید، سپس به راه ذیل بروید: تنظیمات >> خواندن

نمایش در موتورهای جستجو

لازم است تا اسکرول کنید تا در نسخه فارسی به عنوان “نمایش به موتورهای جستجو” برسید و مطمئن شوید که باکس ” از موتورهای جستجو تقاضا کن تا محتوای سایت را رسیدگی نکنند” تیک نخورده باشد.

در صورت دربایستن تیک را بردارید و بر روی “ذخیره ی تغییرات” کلیک کنید.

[ بازگشت به بالا ]

از ساختار سازگار با سئو در URL های وردپرس استقاده کنید
URL های سازگار با سئو، دربرگیرنده کلماتی هستند که به روشنی به درونمایه مطلب لینک شده اشاره می کنند و به سادگی قابل احضار هم برای انسان و هم برای موتورهای جستجوگر هستند.

چند نمونه برای لینک های سازگار با قواعد سئو:
http://www.wpstart.ir/how-to-install-wordpress
http://www.wpstart.ir/common-wordpress-errors-and-how-to-fix-them

توجه کنید که این لینک ها قابل خواندن هستند و هر کاربری با دید آن ها می تواند حدث بزند که با چه محتوایی روبرو خواهد شد.

چند مثال برای لینک های ناسازگار با قواعد سئو را ببینید:
http://www.wpstart.ir/?p=10467
http://example.com/archives/123

همانطور که می بینید این لینک ها از ارقامی کاربرد کرده اند که ارتباطی با محتوای مطلب مربوطه ندارد و کاربر نمی تواند با دیدن این لینک ها حدسی در باره محتوای مطلب بزند.

استفاده از ساختار سازگار با قواعد سئو برای پیوندهای یکی در وردپرس می تواند شانس شما را برای کسب جایگاهی بهتر در موتورهای جستجوگر افزایش دهد.

در ادامه خواهید رویت که چگونه می توانید ساختار پیوندهای یکتای خویش را در وردپرس بروز کنید.

خیلی ساده بر روی لینک Settings در منوی ادمین کلیک کرده و بار دیگر بر روی Permalinks کلیک کنید. این لینک شما را به صفحه‌ای مثل صفحه ذیل می‌برد:

پیوند احد در وردپرس
پیوند یکی در وردپرس
همانطور که می‌بینید در این صفحه چند گزینه برای انتخاب هستی دارد. برای جزئیات بیشتر به نوشتار ما در باره ساختار پیوندهای یکی در وردپرس مراجعه کنید.

 

نکته مهم: اگر وبسایت شما بیش از 6 ماه است که راه اندازی شده است، از تغییر ساختار پیوندهای یکتای خود بپرهیزید مگر اینکه از ساختاری استفاده کرده اید که صرفا شامل اعداد است نه عنوان مطلب. اما اگر از تاریخ و اعداد در کناره اسم مطلب استفاده کرده اید تغییری ایجاد نکنید.

تغییر ساختار پیوندهای گرد در یک سایت آنلاین منجر به شکسته شدن لینک های شما که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده اند می شود. همینگونه باعث ریسک از دست رفتن رنک شما خواهد شد.

اگر باید ساختار پیوند یکتای خویش را تغییر دهید، یک فرد متخصص را برای این شغل استخدام کنید، به این ترتیب می‌توانید لینکها را به طور صحیح ریدایرکت کنید. با این حال شما share count رسانه اجتماعی خود بر روی صفحات را از دست خواهید داد.

[ بازگشت به بالا ]

مقایسه آدرسهای با www. و بدون .www کدام بهتر است؟
اگر اخیرا وبسایت خود را استارت زده‌اید، پس باید بین این دو احد را برگزیدن کنید: آدرس سایت با www (http://www.example.com) یا بدون (http://example.com)

موتورهای جستجوگر این دو را، دو سایت مجزا می‌دانند. لذا لازم است گرد از این دو را برای وبسایت خود گزینش کنید و روی آن بمانید.

شما می‌توانید پس از انتخاب هر یک از این دو تنظیمات مربوطه را دز صفحه تنظیمات >> همگانی سپریدن دهید. در هر دو قسمت نشانه وردپرس (URL) و آیت سایت (URL) آدرس مد نظر خود را وارد کنید و بر روی اندوخته دگرگونی ها کلیک کنید.

تنظیم URL وردپرس
تنظیم URL وردپرس
از نقطه نظر سئو مزیتی در گزینش هر یک از این دو فرمت آدرس بر دیگری هستی ندارد.

[ بازگشت به بالا ]
 

بهترین پلاگین سئوی وردپرس
یکی از ویژگی‌های وردپرس این است که برای هر کاری یک پلاگین خوب هستی دارد و خدمات سئو بهینه سازی نیز مستثناء نیست! صدها پلاگین برای سئو در وردپرس هستی دارد و این برگزیدن بهترین را برای کسان مبتدی زیاد دشوار می‌کند.

به جای اینکه برای امور مختلف پیوسته با سئو از پلاگین های مجزا کاربرد کنید، ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین پلاگین رایگان را برای انجام تمام مسئولیت‌های پیوسته با سئو برگزیدن کنید.


انتخاب بهترین پلاگین وردپرس برای سئو
Yoast یا All in one seo
 

وقت آن دریافتی است الی بهترین پلاگین سئوی وردپرس را انتخاب کنید، به شایستن زیاد بسیار تردید شما در انتحاب بین دو پلاگین پرطرفدار سئو یعنی Yoast SEO و All in One SEO Pack خواهد بود.

هر دو اینها پلاگینهای تاثیرگذاری هستند، و در مقاله‌ای دیگر نقاط قوت و ناتوانی این دو را با هم سنجش کرده‌ایم. در پایگاه ادب تسنیم ما از Yoast SEO استفاده کرده‌ایم، در نتیجه برای مثال‌ها و اسکرین شات ها هم متعلق به کاربرد خواهیم کرد.

مایکروسافت نمی‌خواهد کاربران به استفاده از اینترنت اکسپلورر ادامه دهند

چهار سال پیش، مایکروسافت بازنشستگی اینترنت اکسپلورر را اعلام کرد و از اج به‌عنوان مرورگر جدید و مدرن ویندوز ۱۰ پرده‌برداری کرد. در عین حال، در این مدت اینترنت اکسپلورر نقش گزینه‌ای ثانویه را بازی می‌کرده و بیشتر کاربران سازمانی برای دسترسی به وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های قدیمی مبتنی بر وب از این مرورگر استفاده می‌کنند. به‌تازگی کریس جکسون، یکی از متخصصان امنیتفضای مجازی در بخش ویندوز مایکروسافت مقاله‌ای را با عنوان «خطرات استفاده از اینترنت اکسپلورر به‌عنوان مرورگر پیش‌فرص» به رشته‌ی تحریر در آورده و در آن خطرات ادامه‌ی استفاده از این مرورگر سالخورده به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض را برشمرده است.

درحالی‌که اغلب کاربران امروزه از کروم، فایرفاکس یا اج استفاده می‌کنند، اما برخی کسب‌وکارها همچنان برای دسترسی به اپلیکیشن‌های قدیمی مبتنی بر وب به اینترنت اکسپلورر وابسته هستند. مایکروسافت از راه‌های مختلف در تلاش است تا کسب‌وکارها را تشویق کند تا اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب خود را به‌روزرسانی کنند؛ اما اکثر متخصصان بخش ارتباطات در شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا از راهکار ساده‌تری استفاده کنند. این راهکار چیزی نیست جز ادامه‌ی استفاده از اینترنت اکسپلورر و استفاده از انواع مختلف حالات سازگاری (Compatibility Modes) در این مرورگر. برای مثال، اینترنت اکسپلورر ۱۱ دارای نوعی «حالت سازمانی» است که به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا سایت‌هایی را با استانداردهای قدیمی وب مورد استفاده قرار دهند.

اینترنت اکسپلورر ۱۱ / Internet Explorer 11

اما جکسون به این دسته از کاربران هشدار می‌دهد که «اینترنت اکسپلورر تنها یک راهکار برای حفظ سازگاری است» و نمی‌توان به‌عنوان مرورگری برای انجام کارهای روزمره به آن متکی بود. وی در این رابطه می‌گوید:

ما از استانداردهای جدید وب در این [مرورگر] پشتیبانی نمی‌کنیم. درحالی‌که بسیاری از سایت‌ها به خوبی روی اینترنت اکسپلورر به نمایش درمی‌آیند؛ اما اغلب توسعه‌دهندگان [صفحات و اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب] را روی اینترنت اکسپلورر آزمایش نمی‌کنند. آن‌ها این کار را روی مرورگرهای مدرن انجام می‌دهند.

هشدار جکسون را باید هشداری به‌جا برشمرد؛ اما مرورگر اج هم جایگزین بی‌نقصی برای اینترنت اکسپلورر نیست. از چهار سال پیش مایکروسافت مرورگر اج را همراه‌با ویندوز ۱۰ عرضه می‌کند؛ ولی تجربه‌ی استفاده از این مرورگر نه برای کاربران عادی و نه برای کاربران تجاری رضایت‌بخش نبوده است. علاوه‌براین، کاربرانی که از ویندوز ۷ یا ۸ استفاده می‌کنند به مرورگر اج دسترسی ندارند و همین مسئله شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

Microsoft Edge / مایکروسافت اج

در حال حاضر اهالی ردموند در حال توسعه‌ی نسخه‌ی جدیدی از اج هستند که برپایه‌ی کرومیوم ساخته می‌شود. این نسخه‌ی جدید در هفته‌های آینده برای استفاده‌ی آزمایشی آماده می‌شود و کاربران ویندوز ۷ و ۸ هم می‌توانند آن را روی رایانه‌های خود نصب کنند. این مسئله ممکن است به کسب‌وکارها کمک کند تا به وابستگی خود به اینترنت اکسپلورر پایان دهند؛ اما باید پذیرفت که تا ناپدید شدن تمامی اپلیکیشن‌های قدیمی مبتنی بر وب سال‌ها فاصله داریم.

کارهایی که هرگز نباید در دارک وب انجام دهید

دارک‌وب (وب سیاه) ‌به شبکه‌ای گفته می‌شود که از دسترس عموم خارج است و برای گشت‌زدن در آن باید از نرم‌افزارهای مخصوص استفاده کرد. اغلب این وب‌سایت‌ها به پسوند onion. ختم می‌شوند و ازطریق موتورهای جست‌وجو دردسترس نیستند. فروشندگان موادمخدر، هکرها، تروریست‌ها و افراد سودجو معمولا در این فضا فعالیت می‌کنند و ردیابی آن‌ها دشوار یا ناممکن است. گشت‌زدن در این فضا شاید هیجان‌انگیز به‌نظر برسد؛ اما رعایت‌نکردن نکات ایمنی مشکلات بزرگی به‌همراه خواهد داشت. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، اشتباهاتی را بررسی می‌کنیم که بهتر است از انجام آن‌ها در دارک‌وب دوری کنید.

۱. بازکردن وب‌سایت‌های مختوم به onion. با مرورگر و استفاده‌نکردن از TOR

وب‌سایت‌هایی مانند Tor2Web و Onion2web اجازه‌ی دسترسی کاربران به وب‌سایت‌های onion. را به‌راحتی روی مرورگرهایی مانند کروم فراهم می‌کنند. انجام این کار آدرس آی‌پی دستگاه را افشا خواهد کرد و هکرها به سیستم حمله خواهند کرد. برای اینکه طعمه‌ی هکرها نشوید، هنگام گشت‌زدن در دارک‌وب از مرورگر TOR استفاده کنید. نرم‌افزار TOR فعالیت‌ها و ارتباط‌ها را مخفی نگه می‌دارد و مطمئن است.

dark web

۲. استفاده از TOR بدون استفاده از وی‌پی‌ان

استفاده از شبکه‌ی خصوصی مجازی یا به‌اختصار وی‌پی‌ان (VPN) هنگام گشت‌زدن در وب سیاه ضروری است. TOR در گذشته، چندین‌بار دچار آسیب شده؛ به‌همین‌دلیل، استفاده از VPN درکنار مرورگر TOR توصیه می‌شود. پیش‌ازاین، استفاده از VPN فقط حکم لایه‌ی محافظتی اضافه را داشت؛ اما ازآنجاکه آژانس‌های دولتی نیز مانند هکرهای کلاه‌سفید و کلاه‌سیاه درحال‌یافتن راهی برای شکستن سیستم رمزگذاری TOR هستند و IP واقعی کاربر را پیدا می‌کنند، استفاده از آن‌ها ضروری شده است. VPNهای پولی معمولا بهتر از نسخه‌های رایگان هستند و قابلیت‌های بیشتری مانند امکان ردیابی‌نشدن و مسدودکردن آگهی را به کاربر ارائه می‌دهند.

۳. فعال‌کردن ماکروها و اسکریپت‌ها

فعال‌کردن ماکروها (Macros) و اسکریپت‌ها (Scripts)، مانند جاوااسکریپت، بسیار خطرناک است؛ مگر اینکه با وب‌سایت آشنا و کاملا به آن اطمینان داشته باشید. به‌عنوان مثال، وب‌گردی در یوتیوبازطریق TOR نیازمند فعال‌کردن اسکریپت‌ها به‌منظور اجرای ویدئوهای آن است. فعال‌کردن اسکریپت‌ها در این مثال امن است؛ زیرا یوتیوب وب‌سایتی ایمن و مطمئن است که گوگل آن را مدیریت می‌کند. بااین‌حال، فعال‌کردن اسکریپت‌ها در وب‌سایت‌های onion. بسیار خطرناک است. این وب‌سایت‌ها می‌توانند با اجرای اسکریپت‌ها و بدون آگاهی کاربر هرچیزی مانند ادور و اسب تروجان و سایر نرم‌افزارهای مخرب را روی سیستم دانلود کنند. این مسئله به نمایش مکرر پاپ‌آپ‌های آزاردهنده یا حتی امکان کنترل کامپیوتر ازراه‌دور منجر می‌شود. TOR به‌طور پیش‌فرض تمام ماکروها و اسکریپت‌ها را غیرفعال می‌کند.

۴. دانلودکردن فایل از وب‌سایت‌های ناشناخته یا غیرمطمئن

دانلودنکردن فایل از وب‌سایت‌های ناشناخته و نامطمئن نیازی به تذکر ندارد؛ اما هنوزهم بسیاری از کاربران گول می‌خورند یا فایل‌ها را خودکار روی کامپیوتر خود دانلود می‌کنند. هیچ فایلی را فقط به‌دلیل جذاب‌بودن محتوایش دانلود نکنید؛ مگر اینکه به وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ی آن اطمینان کامل داشته باشید. باوجوداین، اگر واقعا به انجام این کار مجبورید، راه‌حلی ایمنی برایش وجود دارد. استفاده از ماشین مجازی (Virtual Machine)، مانند Virtual Box، در حالت سندباکس (Sandbox)، سیستم‌عامل نصب‌شده روی ماشین مجازی را از سیستم‌عامل اصلی کامپیوتر یا مک جدا می‌کند. این روش به‌اندازه‌ای مطمئن است که می‌توانید محتوای مدنظر خود را از دارک‌وب نیز دانلود کنید.

۵. اشتباه‌گرفتن دارک‌وب با دیپ‌وب

برخی مردم گمان می‌کنند دارک‌وب و دیپ‌وب دو موضوع یکسان هستند؛ درصورتی‌که این‌طور نیست. واقعیت این است که دارک‌وب بخشی از دیپ‌وب است و تا زمان نوشتن این مقاله، فقط ۷ هزار وب‌سایت داشته است. برای درک بهتر کم‌بودن تعداد آن‌ها کافی است بدانید پلیس فدرال آمریکا (FBI) به‌ازای هر وب‌سایت دارک‌وب ۵ کارمند دارد و ۷ هزار وب‌سایت آن‌قدر زیاد نیست که آژانس‌های دولتی نتوانند آن‌ها را پوشش دهند. دیپ‌وب قسمتی از اینترنت است که لزوما برای فعالیت‌های مخرب استفاده نمی‌شود؛ اما موتورهای جست‌وجو به آن دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال، شبکه‌‌های داخلی سازمان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌‌ها و دولت‌ها و نیز پایگاه‌ داده‌های تجاری بخشی از دیپ‌وب هستند. درواقع، دارک‌وب بخشی از دیپ‌وب است که عمدا مخفی نگه داشته می‌شود و فعالیت‌های مخربی دارد.

dark web

۶. قانونی‌بودن گشت‌زنی در دارک‌وب

برخی گمان می‌کنند استفاده و گشت‌زدن در وب سیاه ایرادی ندارد و قانونی است؛ درصورتی‌که این فکر کاملا اشتباه است. دلیل اینکه وب‌سایتی در دارک‌وب فعالیت می‌کند، این است که غیرقانونی است. به‌عنوان مثال، خریدوفروش موادمخدر و اسلحه و هکرها نمونه‌ای از فعالیت‌هایی است که در دارک‌وب انجام می‌شود. مهم نیست برای خرید محصول یا خدماتی وارد این وب‌سایت‌ها می‌شوید یا فقط قصد کنجکاوی دارید، درهرصورت باید بدانید ورود به دارک‌وب قانونی نیست و خودتان مسئول اتفاق‌های بعد از آن خواهید بود. بااین‌حال، استفاده از وب‌سایت‌های دیپ‌وب مشکلی ندارد و این یکی دیگر از تفاوت‌های دارک‌وب و دیپ‌وب است.

گوگل ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به اپل پرداخت کرده است

براساس تخمین‌های گلدمن ساکس، حدود یک‌پنجم درآمد سرویس‌های اپل مستقیما از گوگل تأمین می‌شود و این درحالی است که تحلیل‌گران این بانک از اپل می‌خواهند که یک سرویس رسانه‌ای شبیه آمازون‌پرایم راه‌اندازی کند.

شرکت خدمات بانکی گلدمن ساکس به کوپرتینویی‌ها درباره وابستگی به شرکت رقیب، یعنی گوگلبرای درآمد سرویس‌های خود هشدار داد و این درحالی است که تمایل اپل برای رفتن به سمت سرویس‌های اشتراکی، جدیدترین استراتژی بلند‌مدت این شرکت در زمینه کسب‌و‌کار است.

اگر این سؤال برای شما پیش می‌آید که چرا چنین پولی مابین این دو شرکت ردوبدل می‌شود، باید گفت که گوگل هنوز مقدار زیادی پول به اپل پرداخت می‌کند تا به‌عنوان مرورگر پیش فرض در دستگاه‌های آی‌او‌اس باقی بماند. بنابر گفته راد هال از تحلیل‌گران این صنعت، این مقدار پول بین ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

یکی از تحلیل گران گلدمن ساکس به سرمایه‌گذاران گفت:

اپل نیاز خواهد داشت که ازطریق راه‌اندازی موفق پکیج نرم‌افزاری اپل پرایم و قرار دادن ویدئو‌های اورجینال در آن، یک رشد تک رقمی به درآمد سرویس‌های خود اضافه کند. انتظار می‌رود که این پکیج در بهار یا تابستان امسال عرضه شود.

اخباری که بعضی از نسخه های اپل پرایم را پوشش می‌دهند تازگی ندارند. اوایل ماه جاری کیتی هیوبرت، از تحلیل‌گران شرکت مورگان استنلی، راه‌اندازی یک پکیج خدمات رسانه‌ای را در اواخر سال جاری از سوی کوپرتینویی‌ها ضروری دانست. او همچنین تخمین زد که در صورت راه‌اندازی موفق این پروژه، اپل به ارزش یک تریلیون دلار خود باز می‌گردد.

 CNBC گزارش داد:

براساس تخمین‌های گلدمن ساکس، گوگل حدود ۹.۵ میلیارد دلار بابت هزینه‌های تصاحب ترافیک در طول سال ۲۰۱۸ به اپل پول پرداخت کرده است؛ چیزی حدود یک سوم سود اپل در این بخش. این مبالغ پرداخت‌شده بخش اعظمی از درآمد سرویس‌های اپل را در سال ۲۰۱۹ تشکیل می‌دهند.


با ترفندهای کاربردی جیمیل آشنا شوید

با وجود گسترش استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مختلف و امکان ارسال فایل‌های مختلف با آن‌ها، هنوزهم افراد زیادی برای فرستادن پیام‌های رسمی و طولانی، از سرویس‌های ایمیل استفاده می‌کنند و ساخت حساب ایمیل برای ورود به برخی از شبکه‌های اجتماعی و دریافت رسید خریدهای آنلاین ضروری است. برخلاف تصور برخی از افراد، دوران استفاده از ایمیل هنوز به‌پایان نرسیده و همچنان افرادی زیادی هرروز ایمیل‌های زیادی ارسال یا دریافت می‌کنند.

جیمیل / Gmail

جیمیل، سرویس ایمیل گوگل، یکی از سرویس‌های محبوب مدیریت ایمیل است. در این مطلب، قصد داریم ۱۵ ترفند کاربردی این سرویس را بیان کنیم. این ترفندها برافزارها و افزونه‌های کروم و اپلیکیشن‌های مستقل را شامل می‌شود. برافراز مجموعه‌ای از ماژول‌های نرم‌افزاری است که برای تقویت عملکرد مرورگرهای وب و برخی از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود و افزونه‌ها و پلاگین‌ها را نیز دربرمی‌گیرد. درضمن، روش‌های زیادی برای سفارشی‌سازی حساب جیمیل وجود دارد که در این مقاله، درباره‌‌ی برخی از آن‌ها توضیح می‌دهیم. ازجمله‌ی این روش‌ها ایجاد تغییراتی در تنظیمات و پیام‌های آماده و از‌پیش تعیین‌شده و میان‌برهای کاربردی صفحه‌کلید و ایجاد تعداد بی‌شماری آدرس ایمیل برای حساب کاربری است.

۱. دسته‌بندی ایمیل‌ها با افزونه‌ی Sortd

اگر هرروز ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنید و با دیدن آن‌ها کاملا سردرگرم می‌شوید، می‌توانید برای دسته‌بندی آن‌ها با عناوین مختلف از افزونه‌ی Sortd استفاده کنید. با نصب این افزونه در گوگل کروم که درواقع پوسته‌ای برای جیمیل است، ستون‌هایی با عناوین مختلف ایجاد می‌شود که امکان تغییر نام آن‌ها و نیز امکان جابه‌جایی ایمیل‌ها در هریک از ستون‌ها و انتقال آن‌ها به سایر ستون‌ها هم وجود دارد. درضمن، با استفاده از این پوسته می‌توانید موضوع ایمیل‌ها را تغییر دهید و ایمیل‌ها را دسته‌بندی کنید.

افزونه Sortdبرای استفاده از Sortd فقط باید ایمیل‌های مدنظرتان را انتخاب کنید و آن را به ستون دلخواه خود بکشید. این افزونه مانند اپلیکیشن‌های ترلو (Trello) و اسانا (Asana)، دو اپلیکیشن مدیریت وظیفه، عمل می‌کند؛ با این تفاوت که فقط مختص جیمیل است و ابزاری بسیار مناسب برای سازمان‌دهی ایمیل‌ها محسوب می‌شود.

۲. ایجاد آدرس ایمیل به تعداد بی‌نهایت برای یک حساب جیمیل

جالب است بدانید در جیمیل می‌توانید برای یک حساب ایمیل تعداد بی‌شماری از آدرس‌های ایمیل ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، دو آدرس ایمیل sally.google@gmail.com و sallygoogle@gmail.com هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و ایمیل‌هایی که با این دو آدرس برای شما فرستاده شده، وارد یک صندوق ورودی (Inbox) می‌شود. همچنین، با استفاده از علامت «+» در آدرس ایمیلتان می‌توانید تعداد نامحدودی آدرس ایجاد کنید (مثلا sallygoogle+shopping@gmail.com یا sallygoogle+newsupdates@gmail.com) و تمام ایمیل‌های ارسال‌شده با آدرس‌های مختلف وارد یک صندوق ورودی می‌شوند.

جیمیل / Gmailاین ویژگی به شما امکان می‌دهد فیلترهای مختلفی برای حذف یا آرشیو خودکار ایمیل‌های دریافت‌شده از یک آدرس ایمیل ایجاد کنید.

۳. سازمان‌دهی ایمیل‌ها با استفاده از فیلترها

با استفاده از فیلترها می‌توانید ایمیل‌ها را به شیوه‌های مختلفی دسته‌بندی و مدیریت کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید از فیلترها برای ارسال خودکار ایمیل‌های دریافتی از شخصی خاص به پوشه‌ای خاص و ستاره‌دارکردن ایمیل‌های دریافتی از اشخاص مهم و آرشیو یا حذف ایمیل‌ها استفاده کنید.

جیمیل / Gmailبرای فیلترکردن ایمیل‌ها، ابتدا روی فلش کوچک خاکستر واقع درکنار کادر جست‌وجو کلیک کنید. سپس، صفحه‌ای ظاهر می‌شود که در آن، پارامترهای مختلف برای فیلترکردن را می‌توانید انتخاب کنید. پس از تعیین این پارامترها و کلیک روی گزینه‌ی Create Filter with This Search، روش مدنظر خود برای فیلترکردن (حذف، آرشیو، ستاره‌دارکردن و سایر موارد) را انتخاب کنید. درنهایت، با کلیک روی گزینه‌ی Create Filter ایمیل‌ها طبق خواست شما فیلتر می‌شوند.

۴. استفاده‌ی آفلاین از  جیمیل

جیمیل / Gmail

با دریافت و نصب افزونه‌ی Gmail Offline Chrome extension می‌توانید بدون نیاز به اتصال به اینترنت، ایمیل‌های خود را ببینید. البته قبل از استفاده از این افزونه، باید آن را با صندوق‌ ورودی ایمیل خود هم‌گام‌سازی (Sync) کنید. پس از همگام‌سازی، به‌راحتی می‌توانید از سرویس جیمیل در حالت آفلاین نیز استفاده کنید و در سفرهای هوایی، لازم نیست پول زیادی برای استفاده از شبکه‌های وای‌فای نامطمئن بپردازید.

۵. استفاده از سرویس‌های یادآور یا زمان‌بندی ایمیل‌ها

سرویس های یادآور

سرویس‌های FollowupThen یا Boomerang گزینه‌های مناسبی برای یادآوری برخی از موارد یا ارسال ایمیل یا انجام کارهای خاص در زمان مشخص‌شده هستند. پس از افزودن این دو سرویس به حساب جیمیل، درصورتی‌که ایمیل مدنظر را علامت‌گذاری کنید، آن ایمیل در زمان تعیین‌شده در صندوق‌ ورودی بالاتر از سایر ایمیل‌ها نمایش داده می‌شود. درضمن، می‌توانید از این سرویس‌ها برای ارسال ایمیل‌ها در زمان خاص نیز استفاده کنید.

۶. پاسخ خودکار به ایمیل‌های دریافتی

زمانی‌که به هر دلیلی نمی‌توانید به‌محض دریافت ایمیل‌ها به آن‌ها پاسخ دهید؛ مثلا وقتی درگیرید یا به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید از ویژگی Vacation Responder که به آن Out of Office نیز گفته می‌شود، برای پاسخ خودکار به ایمیل‌ها استفاده کنید.

پاسخ خودکار به ایمیل/ Vacation Responder featureبرای استفاده از این ویژگی، پس از کلیک روی آیکون تنظیمات (چرخ‌دنده‌ی کوچک خاکستری‌‌) و پیداکردن گزینه‌ی Vacation Responder در زیر سربرگ General در پایین صفحه، گزینه‌ی Vacation Responder On را فعال و درنهایت، تاریخ مدنظر خود (تاریخی که نمی‌توانید به ایمیل‌ها پاسخ دهید) و موضوع و پیامی که می‌خواهید گیرنده دریافت کنید، در قسمت‌های مشخص‌شده وارد کنید. با انتخاب گزینه‌ی Only Send a Response to People in My Contacts، پاسخ خودکار فقط برای مخاطبان شما ارسال می‌شود.

۷. جلوگیری از ارسال ایمیل‌ها پس از انتخاب گزینه‌ی ارسال

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که بلافاصله پس از کلیک روی دکمه‌ی ارسال Send، متوجه وجود اشتباهی در ایمیل شده‌اید یا به هر دلیلی از ارسال ایمیل پشیمان شده‌اید و دیگر کاری نمی‌توانید بکنید. با استفاده از ویژگی Undo Send می‌توانید به‌راحتی از چنین اتفاق بدی جلوگیری کنید؛ زیرا درصورتی‌که این گزینه فعال باشد، ایمیل با تأخیر ۵ تا ۳۰ ثانیه‌ای پس از زدن دکمه‌ی ارسال فرستاده می‌شود و در این مدت، می‌توانید ارسال ایمیل را لغو کنید. برای فعال‌کردن این ویژگی پس از کلیک روی آیکون تنظیمات، در بخش Undo Send در سربرگ General، مدت زمان تأخیر ارسال ایمیل (۵ یا ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ ثانیه) را مشخص کنید.

ویژگی Undo Send

۸. استفاده از پاسخ‌های آماده

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که مجبورند جواب ایمیل ثابت را بارها‌وبارها برای گیرنده‌های مختلف تایپ کنند؟ این کار واقعا خسته‌کننده و عذاب‌آور است؛ اما برای پایان‌‌دادن به این کار خسته‌کننده هم راه‌حلی وجود دارد. با استفاده از ویژگی Canned Responses می‌توانید جواب‌های آماده و از‌پیش‌‌تعیین‌شده را بارها‌و‌بارها برای افراد مختلف ارسال کنید.

ویٓژگی Canned Responses جیمیل

برای استفاده از این ویژگی پس از کلیک روی آیکون تنظیمات، باید گزینه‌ی Canned Responses در زیر سربرگ Labs یا Advanced را فعال کنید. پس از فعال‌کردن این گزینه، با کلیک روی دکمه‌ی Compose پنجره‌ی ارسال ایمیل را بازکنید و در مرحله‌ی بعد، با کلیک روی فلش یا منوی سه‌نقطه‌ی کنار آیکون سطل زباله و انتخاب گزینه‌ی Canned Responses و کلیک روی گزینه‌ی New Canned Response، پیام مدنظر خود را بنویسید و با انتخاب گزینه‌ی OK آن را ذخیره کنید. ازاین‌پس، به‌راحتی می‌توانید با انتخاب جواب‌های آماده آن را وارد ایمیل کنید.

۹. پنل پیش‌نمایش

پنل پیش نمایش جیمیلافرادی که در دفاتر و اداره‌ها از اپلیکیشن مدیریت ایمیل Outlook استفاده می‌کنند، به‌خوبی مزایای استفاده از پنل پیش‌نمایش (Preview Pane) را می‌دانند. برای استفاده از این ویژگی پس از پیداکردن گزینه‌ی Preview Pane در زیر سربرگ Labs یا Advanced، آن را فعال کنید. پس از فعال‌کردن این گزینه و انتخاب گزینه‌ی Saved Changes برای ذخیره تنظیمات، می‌توانید با کلیک روی آیکونی که به‌شکل مستطیل عمودی است و سه خط تیره درکنارش قرار دارد، از بین دو حالت افقی یا عمودی، حالت دلخواهتان را انتخاب کنید.

۱۰. ایجاد وظایف مختلف

یکی از مزایای دیگر استفاده از Outlook، امکان ایجاد وظایف (Tasks) مختلف است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ایمیلتان را بهتر مدیریت کنید. در جیمیل نیز، امکان استفاده از وظایف مختلف وجود دارد. برای استفاده از این قابلیت پس از کلیک روی فلشی که در بالای سمت چپ صفحه‌نمایش درکنار Gmail وجود دارد، گزینه‌ی Task را انتخاب کنید و با کلیک روی گزینه‌ی Add a Task که علامت «+» درکنار آن قرار دارد، وظایف مدنظرتان را بنویسد. سپس، هر زمانی‌که روی گزینه‌ی Tasks کلیک کنید، پنجره‌ی دربردارنده‌ی وظایف در سمت راست صفحه‌نمایش بازمی‌شود.

تسک خای جیمیل

با کلیک روی آیکون مداد که درکنار هر وظیفه وجود دارد، می‌توانید تنظیماتی مثل تعیین تاریخ برای آن یا اضافه‌کردن وظایف زیرمجموعه‌ای به آن وظیفه را اعمال کنید. پس از انجام وظیفه، با نگه‌داشتن نشانگر موس درکنار آن و انتخاب گزینه‌ی Mark Complete، آن را حذف کنید. درضمن، گاهی برای دسترسی به بخش Task باید روی آیکون مداد در سمت راست صفحه‌نمایش کلیک کنید.

۱۱. ایجاد میان‌برهای صفحه‌کلید

میانبرهای صفحه کلید در جیمیلبا استفاده از میان‌برهای صفحه‌کلید می‌توانید بسیاری از کارها را بدون دست‌زدن به موس انجام دهید. برای استفاده از میان‌برهای صفحه‌کلید باید گزینه‌ی Keyboard Shortcuts on را در بخش Keyboard Shortcuts در سربرگ General تنظیمات فعال کنید.

۱۲. میان‌برهای صفحه‌کلید

میانبرهای صفحه کلید در جیمیل

پس از فعال‌کردن گزینه‌ی Keyboard Shortcuts on می‌توانید از میان‌برهای صفحه‌کلید استفاده کنید. برخی از این میان‌برها عبارت‌اند از:

ارسال ایمیل: Ctrl+Enter (ویندوز) و Command+Enter (مک)

بازکردن ایمیل جدید: C

نوشتن در نوار جست‌وجو: /

آرشیو کردن ایمیل: E

Reply یا پاسخ به ایمیل: R

Reply All یا پاسخ به تمام افرادی که یک ایمیل را دریافت کرده‌اند: A

Forward یا ارسال ایمیل دریافتی برای افراد دیگر: F

پاک‌کردن ایمیل: #

۱۳. جست‌و‌جوی پیشرفته‌تر ایمیل‌ها

جستجوی ایمیل هابرای یافتن ایمیل‌های مدنظرتان و نیز صرفه‌جویی در زمان، می‌توانید از جستارهای (Query) ازپیش‌تعیین‌شده استفاده کنید. برای مثال، با استفاده از این جستارها دیگر لازم نیست تمام صفحات ایمیلتان را جست‌وجو کنید یا می‌توانید فقط در میان ایمیل‌های دریافتی از یک شخص جست‌و‌جو کنید. برخی از این جستارها به‌شرح زیر هستند:

ایمیل‌های دریافتی از شخصی خاص: from: X (مثلا from: Hossein)

ایمیل‌های ارسال‌شده برای شخصی خاص: to: X (مثلا to: Milad)

ایمیل‌های افراد عضو گروه‌های برچسب‌دار: label: X (مثلا Label: Work)

ایمیل‌های خوانده‌شده: Is: Read (مثلا Is Read from: Kasra)

۱۴. ابزارهای بیشتر برای جست‌وجو

جستجوی ایمیل ها

گاهی‌ اوقات، محدودکردن نمایش ایمیل‌های ارسالی یا دریافتی در صندوق‌ دریافتی براساس محدوده‌ی زمانی خاص می‌تواند مفید باشد. چنانچه به‌دنبال ایمیل خاصی هستید و نمی‌دانید چه کسی آن را ارسال کرده، می‌توانید با استفاده از ویژگی Google Search دقیق‌تر در ایمیل‌های خود جست‌وجو کنید. برای استفاده از این ویژگی باید به‌ شیوه‌ی زیر عمل کنید:

ایمیل‌های مربوط به دوره‌ی زمانی خاص

قبل: سال / ماه / روز (ماه باید به عدد وارد شود)

بعد: سال / ماه / روز

همچنین، می‌توانید از حروف اضافه‌ی Or یا And استفاده می‌کنید؛ مثلا from: Hossein Or Milad.