قالب های فارسی وردپرس 4

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 4

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

روتر چیست و چگونه کار می کند؟

روتر چیست ؟

روترها بخش مهمی از تکنولوژی هایی هستند که امروزه ما در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنیم. اما متاسفانه دقیقا ضرورت وجود آنها را درک نکرده و کارایی آنها را نمی دانیم.

در حقیقت بسیاری از افراد در رابطه با عملکرد روتر ها و تفاوت آنها با مودم ها چیزی نمی دانند. خوشبختانه ما در این مقابله در رابطه با روترها توضیحات کاملی خواهیم داد تا شما بهتر بتوانید درک درستی از این دستگاه ها داشته باشید.

نقش روتر ها در شبکه :

یک توضیح ساده این است که روترها دستگاه ها را در یک شبکه به وسیله انتقال بسته های اطلاعاتی به یکدیگر متصل می نماید. این اطلاعات را می توان بین دو دستگاه و یا یک دستگاه به اینترنت ارسال کرد. روتر ها این کار را با اختصاص یک آدرس IP محلی به هر یک از دستگاه ها در شبکه انجام می دهد. این کار انتقال اطلاعات را در شبکه تضمین کرده و از هدر رفتن آن در شبکه جلوگیری می نماید.

برای این که نقش روترها را در شبکه بهتر درک کنید داده ها را به عنوان یک بسته در نظر بگیرید که جهت ارسال به آدرس نیاز دارد تا به دست گیرنده درست برسد. شبکه کامپیوتری شما مانند یک جاده است به همین دلیل دانستن موقعیت مکانی در آن به دلیل وسعت زیاد کافی نیست.بسته های اطلاعاتی به راحتی می توانند به صورت محدود و یا به آدرس اشتباهی بروند.

روتر ها با اختصاص IP بسته ها را به آدرس درست هدایت می کنند. همچنین قادر هستند که کلیه بسته های اطلاعاتی را ارسال و یا حتی به فرستنده بازگردانند. این ارسال اطلاعات به سرعت انجام شده به طوری که اصلا متوجه نخواهیم شد.

نحوه عملکرد روترها :

عملیات روتینگ به معنای فرآیند ارسال داده IP از یک شبکه به شبکه دیگر است. در واقع روتر ها دستگاه هایی هستند که به شبکه متصل شده و کار انتقال داده را انجام می دهند. روترها در واقع به 2 بال شبکه (NIC) متصل هستند که یک بال به یک شبکه و دیگری به شبکه دیگر متصل است. در واقع این دستگاه ها می توانند تعداد شبکه های زیادی را به یگدیگر متصل نمایند و برای آنها یک NIC در نظر بگیرد.

پیکربندی دو شبکه با یک روتر بسیار آسان است. مانند شکل زیر:

نحوه عملکرد روتر در شبکه

اما زمانی که شبکه ما بزرگتر و در نتیجه تعداد روتر ها بیشتر می شود شرایط کمی پیچده تر خواهد شد. برای مثال زمانی که ما می خواهیم سه شبکه را توسط روتر یه یک دیگر متصل نماییم دو روش وجود دارد:

1ـ یکی از روش ها این است که این سه شبکه را توسط دو روتر یه یک دیگر متصل نمایید. مانند شکل زیر:

نحوه عملکرد روتر در شبکه

در این روش زمانی که روتر B یا A غیر فعال می شود هیچ مسیری وجود ندارد که زیر شبکه A به زیر شبکه C برسد. بنابراین جهت انتقال اطلاعات از زیر شبکه A به زیر شبکه C نیاز به فعال بودن هر دو روتر A و B می باشد.                       

2ـ یکی دیگر از روش ها اتصال سه شبکه به وسیله 3 روتر می باشد. مانند شکل زیر:

نحوه عملکرد روتر در شبکه

کار روترها تنها انتقال اطلاعات در شبکه نمی باشد. در واقع آنها همواره به دنبال سریعتر مسیر جهت انتقال اطلاعات هستند.

در این روش جهت رسیدن به زیر شبکه C دو مسیر وجود دارد: 1ـ به طور مستقیم از زیر شبکه A به C برود.2ـ از طریق زیر شبکه B به زیر شبکه C برسد. قطعا این کار به دلیل سرعت بیشتر به طور مستقیم از زیرشبکه A به C انجام می شود. حال این سوال پیش می آید یک روتر چگونه این مسیر را تشخیص می دهد؟

روترها این کار را با استفاده از ارزش متریک تشخیص می داند. هر کدام از این مسیرها دارای یک ارزش متریک اختصاص داده شده می باشند. ارزش متریک درواقع یک مقدار ترجیحی می باشد. در این جا دو مسیر وجود دارد که یکی از آنها دارای ارزش متریک کمتری می باشد، به همین دلیل روتر انتقال را از طریق کمترین میزان انجام می دهد.

تفاوت مودم و روتر :

از آنجایی که امروزه مودم ها بسیار پیشرفته شده و دارای برخی از ویژگی های روتر ها هستند، ایجاد تمایز میان این دو بسیار مشکل شده است. اما افرادی که روزهای اولیه اینترنت را به یاد دارند کاملا به تفاوت میان این دو آشنا هستند.

جهت اتصال به اینترنت نیاز به مودم داشته و جهت اتصال چندین دستگاه در شبکه و یا حتی خود مودم نیاز به روتر خواهید داشت. در واقع روتر ها اطلاعات را میان چند دستگاه و حتی مودم انتقال می دهند. مودم کانالی جهت انتقال اطلاعات از طریق اینترنت می باشد.

راهنمای خرید سوئیچ های سیسکو 3750 (قسمت اول)

درباره سوئیچ های 3750:

سوئیچ های سری 3750 از سری محصولات شرکت سیسکو بوده و به عنوان سوئیچ‌‌های لایه 3 در شبکه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. هدف از این مقاله شناخت کامل این سوئیچ ها ، تجهیزات درون بسته بندی و همچنین نحوه راه اندازی آن می باشد. روش های مدیریت سوئیچ نحوه راه اندازی کامل Express setup توضیح داده خواهد شد.

آنچه برای شروع نیاز دارید:

مراحل زیر را دنبال کنید:

ـ باز کردن در جعبه و خارج کردن دستگاه و کلیه محتویات داخل آن

ـ نگهداری کارتن سوئیچ در انبار

ـ توجه داشته باشید کلیه لوازم که به طور معمول درون جعبه قرار دارد را دریافت نماید در غیر این صورت با نمایندگی سیسکو و یا شرکتی که از آن خرید را انجام داده اید تماس بگیرید.

تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سویئچ های سیسکو 3750:

1ـ PC

2ـ کابل اترنت Cat5

درون جعبه سوئیچ های 3750 :

راهنمای خرید سوئیچ سیسکو 3750

راه اندازی Express Setup :

پس از خرید دستگاه و خارج کردن آن از کارتن جهت راه اندازی آن و وارد کردن IP نیاز به Express Setup خواهید داشت. این اقدام سبب اتصال سوئیچ به اینترنت و روتر خواهد شد. سپس از طریق همین IP می توانید به سوئیچ متصل شوید.

مراحل راه اندازی Express Setup :

مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1:

در ابتدا مطمئن شوید هیچ دستگاهی به سوئیچ متصل نمی باشد، زیرا در طول اجرای Express Setup ، سوئیچ به عنوان یک سرور DHCP عمل خواهد کرد. اگر کامپیوتر شما دارای یک آدرس IP ثابتی باشد باید تنظیمات آن را تغییر داده و از DHCP به طور موقت استفاده کنید.

مرحله 2:

کابل برق AC را از یک طرف به سوئیچ و از طرف دیگر به یک منبع برق متصل نمایید.

مرحله 3:

هنگامی که سوئیچ روشن می شود، در این مرحله دستگاه وارد تست برق یا Post می شود. هنگامی که این مرحله به درستی انجام شود LED ها شروع به چشمک زدن می کنند. این مرحله ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

مرحله 4:

آزمون POST زمانی که چراغ SYST LED به رنگ سبز ثابت بماند کامل می شود. اگر آزمون POST شکست بخورد SYST LED به رنگ کهربایی تغییر می کند. اگر این مشکل برایتان پیش آمد با نماینده شرکت سیسکو و یا هر شرکتی که خرید خود را انجام داده اید تماس بگیرید.

مرحله 5:

راهنمای خرید سوئیچ سیسکو 3750

دکمه Mode را به مدت 3 ثانیه نگهدارید، هنگامی که LED های سمت چپ دکمه Mode پش از فشار دکمه شروع به چشمک زدن کردند آن را رها نمایید. زیرا این بدان معناست که این سوئیچ قبلا پیکربندی شده است و نمی تواند تنظیمات اکسپرس را بپذیرد.

مرحله 6:

هنگامی که LED های کنار دکمه به رنگ سبز درآیند، این بدان معناسب که سوئیچ در حال انجام تنظیمات اکسپرس می باشد. در بعضی مدل ها LED های RPS و PoE خاموش می شوند.

مرحله 7:

کابل Cat 5 را به هر پورت اترنت 10/100 یا 10/100/1000 در صفحه پنل سوئیچ وصل کنید. انتهای دیگر آن را به پورت اترنت PC متصل نمایید.

راهنمای خرید سوئیچ سیسکو 3750

راهنمای خرید سوئیچ سیسکو 3750

مرحله 8:

اطمینان حاصل نمایید که LED های سوئیچ و پورت های اترنت PC به رنگ سبز درآیند. 30 ثانیه صبر کنید.مرحله 9:یک مرورگر را در صفحه کامپیوتر خود اجرا کرده و آدرس IP 10.0.0.1 را در مرورگر اجرا و دکمه Enter را بزنید.

مرحله 10:

صفحه تنظیمات Express Setup ظاهر خواهد شد.

راهنمای خرید سوئیچ سیسکو 3750

مرحله 11:

اطلاعات زیر را در قسمت تنظیمات شبکه وارد نمایید:

ـ به صورت پیش فرض قسمت VLAN ID یک می باشد. اگر می خواهید رابط مدیریت را تغییر دهید و مدیریت سوئیچ را به دست بگیرید یک VLAN ID دیگری را وارد نمایید. رنج VLAN ID از 1 تا 1001 می باشد.

ـ در قسمت آدرس IP آدرس IP این سوئیچ را وارد نمایید. در قسمت IP Subnet Mask یک IP Subnet Mask را انتخاب نمایید.

ـ در قسمت Default Gateway آدرس IP را برای gateway ( روتر ) وارد کنید.

ـ پسورد مورد نظر خود را در قسمت پسورد سوئیچ وارد نمایید. این رمز عبور می بایست بین 1 تا 25 کاراکتر باشد که شامل عدد و حروف می باشد. این رمز حساس به حروف بزرگ و کوچک می باشد. اجازه می‌دهد فضاهای خالی مابین کاراکترهای رمز عبور وجود داشته باشد اما در ابتدای رمز عبور هیچگونه فضای خالی نباید وجود داشته باشد.در کادر تأیید رمز عبور، مجدداً رمز عبور را وارد نمایید.

مرحله 12:

این مرحله اختیاری می‌باشد. که شما می توانید اطلاعات اختیاری مانند موارد زیر  را وارد نمایید:

ـ در قسمت نام میزبان یک نام برای سوئیچ وارد نمایید. نام میزبان می بایست حداکثر 31 کاراکتری باشد. هیچ فضای خالی مابین کاراکترها مجاز نیست.

ـ اطلاعات مربوط به تاریخ، زمان و اطلاعات زمان را در فیلدهای تاریخ سیستم، زمان سیستم و منطقه زمانی وارد کنید.

ـ بر روی Enable کلیک کنید تا daylight saving time فعال شود.

مرحله 13:

با کلیک بر روی زبانه تنظیمات پیشرفته در پنجره تنظیمات اکسپرس، تنظیمات پیشرفته را وارد کنید یا بعدا با استفاده از رابط مدیریت دستگاه وارد شوید.

لنوو یوگا A940 در CES 2019 با طراحی الهام‌گرفته از سرفیس استودیو، رونمایی شد

لنوو که امسال از محصولات به‌نسبت متنوعی در نمایشگاه CES 2019 رونمایی کرده است، ساعاتی پیش کامپیوتر بدون کیس (All-in-One) جدید سری یوگا را معرفی کرد. این محصول که زبان طراحی آن به‌شکل واضحی از سرفیس استودیو مایکروسافت الهام گرفته شده،‌ در حقیقت یک کامپیوتر بدون کیس ۲۷ اینچی با لولای ویژه است که دستگاه را در وضعیتی خاص به‌منظور کشیدن نقاشی قرار می‌دهد و ما را بیشتر از هر چیز، یاد سرفیس استودیو می‌اندازد.

لنوو اعلام کرده که تولیدکنندگان محتوا یکی از اصلی‌ترین بازارهای هدف یوگا A940 هستند؛ خصوصا به‌این‌دلیل که محصول جدید لنوو به یک قلم لمسی مخصوص مجهز شده است. دو مدل جداگانه‌ی Yoga A940 دارای نمایشگر QHD یا 4K هستند؛ هر دوی این نمایشگرها از فناوری Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کنند و می‌توان آن‌ها را بین ۲۵ تا ۹۰ درجه برای راحتی بیشتر هنگام انجام کار تدوین یا طراحی، کج کرد. 

لنوو یوگا ای 940 / Lenovo Yoga A940

در داخل آل‌این‌وان یوگا A940 از پردازنده‌ی نسل هشتمی Core i7 اینتل به‌همراه حداکثر ۳۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی PCIe SSD یا دو ترابایت حافظه‌ی HDD استفاده شده است تا یوگا A940 محصولی قدرتمند باشد. رایانه‌ی بدون‌کیس جدید لنوو در کنار این موارد به پردازنده‌ی گرافیکی مجزای AMD Radeon RX 560 تجهیز شده است. 

لنوو یوگا ای 940 / Lenovo Yoga A940

Lenovo Yoga A940 افزون‌ بر موارد یادشده از لحاظ درگاه‌ها نیز محصولی غنی به‌شمار می‌آید؛ این دستگاه دارای چهار درگاه USB 3، دو درگاه USB 2، یک درگاه USB 3.1 و یک کارت‌خوان سه در یک است.

مشخصات فنی رایانه‌ی بدون کیس یوگا ای ۹۴۰ لنوو
نمایشگر۲۷ اینچ با وضوح UHD (معادل ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل) از نوع لمسی IPS با پشتیبانی از فناوری دالبی ویژن HDR
۲۷ اینچ با وضوح QHD (معادل ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل) از نوع لمیس IPS با پشتیبانی از فناوری دالبی ویژن HDR
مجهز به لولای دوگانه‌ی ۲۵ درجه‌ای
پردازنده‌ی مرکزیCore i7 نسل هشتمی اینتل
کارت گرافیکAMD Radeon RX 560
حافظه‌ی رم۸ یا ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت
حافظه‌ی داخلی۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت از نوع PCIe SSD
یک یا دو ترابایت از نوع SATA HDD
درگاهیک درگاه USB-C Thunderbolt، یک درگاه USB-C 3.1، چهار درگاه USB 3.0
دو درگاه USB 2.0، کارت‌خوان، اترنت، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
وب‌کمدوربین مادون قرمز 1080p برای سیستم احراز هویت ویندوز هلو
قلم لمسیActive Pen 1 لنوو
ابعاد۶۳۵.۷ در ۴۷۵.۳ در ۲۲۷.۷ میلی‌متر
وزن۱۴.۶ کیلوگرم (برای مدل پایه)
تاریخ عرضهمارس ۲۰۱۹
قیمت۲٬۳۵۰ دلار (برای مدل پایه)

یکی از جالب‌ترین نکات مرتبط به یوگا A940، بهره‌مندی آن از یک بخش کوچک است که بیشتر به درد طراحان می‌خورد و برای دست‌کاری و تنظیم محتوا به‌کار می‌رود؛ این جزء را که Precision Dialنام دارد، می‌توان در هر سمت این محصول قرار داد و همچون سرفیس دایل، می‌توان از آن برای تنظیم اندازه‌ی قلم‌مو و موارد مشابه دیگری در نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ استفاده کرد. نرم‌افزارهای دیگری نیز نظیر Word ،Excel ،PowerPoint ،Illustrator و Lightroom از این گجت پشتیبانی می‌کنند. 

لنوو یوگا ای 940 / Lenovo Yoga A940

چینی‌ها در پایه‌ی یوگا A940، یک داک شارژ بی‌سیم ویژه با توانایی شارژ‌ گوشی‌های هوشمند را قرار داده‌اند. این محصول که تاریخ عرضه‌ی آن برای ماه مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷ - فروردین ۱۳۹۸) تعیین شده، قیمت پایه‌ی ۲٬۳۵۰ دلاری دارد. این قیمت، حدودا بیش از هزار دلار کمتر از سرفیس استودیو است.

MSI از رایانه‌های مجهز به پردازنده نسل نهم اینتل و تجهیزات مخصوص بازی جدید رونمایی کرد

چارلز چیانگ، مدیر اجرایی جهانی جدید شرکت MSI در نمایشگاه CES 2019 اعلام کرد که این شرکت تلاش خود را وقف صنعت بازی می‌کند و حمایت‌های صورت‌‌گرفته از سوی بازیکنان و تیم‌های بازی‌های الکترونیکی نشان‌دهنده‌ی صحت این مسئله است. وی افزود که شرکت تحت مدیریت وی تلاش خواهد کرد تا عملکرد بهتر درکنار طراحی برتر را برای مشتریان خود فراهم کند.

دو دستگاه از میان محصولات تازه معرفی شده‌ی MSI، شامل رایانه‌های مخصوص بازی کوچک می‌شوند؛ اما مشخص نیست که آیا از مادربرد micro-ATX استفاده می‌کنند یا mini-ITX در آن‌ها به کار رفته است. یکی از این سیستم‌ها، Trident X نام دارد که حجم محفظه‌ی کیس آن ۱۰ لیتر اعلام شده است. این رایانه می‌تواند به‌لطف کارت گرافیک قدرتمند GeForce RTX 2080 Ti طراحی شده توسط MSI و پردازنده آنلاک شده‌ی نسل نهم اینتل، قدرت زیادی را در اختیار گیمرها قرار دهد.

رایانه‌ی دیگر Infinite S نام گرفته است که نسبت‌به محصول بالا، اندازه‌ی نسبتاً بزرگ‌تری دارد. سخت‌افزار به‌کاررفته در این کیس نیز همانند نسخه‌ی قبلی است و از کارت گرافیک سری RTX و پردازنده‌ی نسل نهم اینتل بهره می‌برد. تمرکز MSI در ساخت این محصول روی طراحی کم‌حجم و عملکرد بدون سروصدای آن‌ بوده و به همین‌ دلیل از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع Silent Storm خود در آن استفاده کرده است. تاکنون اطلاعات دیگری همانند مقدار حافظه‌ی داخلی و حافظه‌ی رم دو رایانه جدید، منتشر نشده است اما هر دوی آن‌ها از نورپردازی RGB LED بهره‌مند هستند.

MSI Trident X & Infinite S Cases

محصول بعدی معرفی‌شده از سوی MSI در CES، کیس Gungnir 100 نام دارد که از پنل شیشه‌ای رنگ سفارشی با ضخامت ۴ میلی‌متر ساخته شده است. این کیس همراه‌با ۱ تا ۸ هاب مخصوص نورپردازی RGB عرضه می‌شود که ازطریق نرم‌افزار Mystic Light قابل کنترل است. همچنین فن‌های خنک‌کننده دارای نورپردازی RGB نیز برای آن در نظر گرفته شده است. MSI سعی کرده تا کیس جدید خود را به‌صورت کاملا سفارشی تولید کند و به همین دلیل کاربران می‌توانند به‌لطف پرینت سه‌بعدی، اشکال و طرح‌های دلخواه خود را به شاسی کیس اضافه نمایند.

MSI Gungnir 100 Case & GeForce RTX 2080 TRIO X Gaming

هم‌اکنون کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti سفارشی‌سازی‌شده توسط MSI در بازار موجود است اما این شرکت سعی داشته براساس نسخه‌ی کنونی، محصول جدید دیگری را نیز برای گیمرها عرضه کند. گرافیک جدید این شرکت RTX 2080 TI Gaming X Trio نام دارد که از سیستم خنک‌کننده‌ی Tri-Frozr استفاده می‌کند. در گذشته نیز شاهد استفاده از همین سیستم در محصول RTX 2080 Gaming Trio بوده‌ایم و به‌همین دلیل هر دو کارت گرافیک از نظر ظاهری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. فناوری خنک‌کننده‌ی در نظر گرفته‌شده از ۳ فن TORX 3.0 استفاده می‌کند که در زیر آن‌ها هیت‌سینک بزرگ روی محفظه‌ی خاکستری قرار گرفته است. فلز برس‌خورده‌ی به‌کاررفته در دستگاه موجب شده است تا قسمت پشتی آن نیز خنک باقی بماند. نورپردازی RGB با قابلیت سفارشی‌سازی نیز برای این کارت گرافیک در دسترس قرار گرفته است.

تفاوت اساسی میان دو کارت گرافیک گفته‌شده در قسمت بالا، فرکانس کاری آن‌ها است. نسخه‌ی Gaming Trio از بیشینه‌ی فرکانس ۱۶۳۵ مگاهرتز بهره می‌برد؛ درحالی‌که Gaming X Trio از فرکانس بیشینه‌ی ۱۷۵۵ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. به‌همین دلیل کارت گرافیک جدید عملکرد نسبتاً قدرتمند‌تری را از خود نشان خواهد داد؛ اما سایر جنبه‌های این محصول همانند یکدیگر هستند.

کیبورد ام‌اس‌آی / MSI GK60 Keyboard

اما محصول دیگر مخصوص گیمرها، کیبورد مکانیکی جدید شرکت MSI است. این محصول با نامVigor GK60 عرضه می‌شود. تاکنون تنها یک کیبورد از این سری معرفی شده است که از سوییچ‌های Cherry MX Red بهره می‌برد و عمر آن‌ها تا ۵۰ میلیون بار فشرده شدن، تخمین زده می‌شود. همچنین تجربه‌ی تایپ کردن با چنین کیبوردی دلچسب و بسیار روان خواهد بود. کیبورد مذکور از نورپردازی LED با رنگ قرمز بهره می‌برد که ازطریق نرم‌افزار Mystic Light قابل تغییر است. مشخص نیست که MSI در چه‌ زمانی قصد عرضه‌ی دیگر نسخه‌های این کیبورد با سوییچ‌های متفاوت را دارد. متاسفانه تاکنون اطلاعاتی پیرامون تاریخ عرضه و قیمت نهایی محصولات گفته‌شده نیز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده؛ البته کارت گرافیک جدید این شرکت با قیمت ۱۲۰۰ پوند به‌صورت پیش‌فروش موجود است.

مشخصاتMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio
تراشهGeForce RTX 2080 Ti
نسخهGAMING X TRIO
فناوری تولید۱۲ نانومتری
معماری پردازندهتورینگ
تعداد هسته۴۳۵۲
فرکانس پایه۱۳۵۰ مگاهرتز
بیشینه‌ی فرکانس۱۷۵۵ مگاهرتز
حجم حافظه اختصاصی۱۱ گیگابایت
نوع حافظهGDDR6
فرکانس حافظه۱۴۰۰۰ مگاهرتز
رابط انتقال دادهPCIe 3.0 x16
اتصالات

۳ دیسپلی‌پورت ۱.۴

۱ پورت HDMI ۲.0b

۱ پورت USB-C

بیشینه‌ی رزولوشن دیجیتال

۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل با فرکانس ۶۰ هرتز (8K UHD)

بیشینه‌ی پشتیبانی از نمایشگر

۴ عدد

توان مصرفی

۳۰۰ وات

حداکثر دمای کارکرد

۸۹ درجه‌ی سانتی‌گراد

ابعاد

۱۴۰ در ۵۵.۶ در ۳۲۷ میلی‌متر

CES LOGO

  

برای مشاهده کلیه اخبار و مقالات و تماشای ویدیوهای مرتبط با نمایشگاه به صفحه اختصاصی CES 2019 مراجعه کنید.

کامپیوتر کوچک ASRock از پردازنده‌های خانواده Raven Ridge شرکت AMD پشتیبانی می‌کند

مادربردهای Mini-STX کوچک‌ترین مادربردهایی هستند که از پردازنده‌های ارائه‌شده برای رایانه‌های رومیزی پشتیبانی می‌کنند؛ هرچند که این گروه از مادربردها آن‌چان در میان کاربران عمومیت ندارند. شرکت ASRock برخی رایانه‌های کوچک با پلتفرم Mini-STX را به تولید می‌رساند؛ اما تاکنون تمام این محصولات از پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کردند. اکنون با معرفی DeskMini A300 کاربران می‌توانند از پردازنده‌های AMD نیز در قالب پلتفرمی فوق‌العاده کوچک استفاده کنند. این کامپیوتر مبتنی بر سوکت AM4، دارای طول و عرض ۱۵۵ میلی‌متری و ارتفاع ۸۰ میلیمتری است.

باتوجه‌به ابعاد DeskMini A300، امکان استفاده از کارت‌های گرافیک اختصاصی وجود نخواهد داشت و باید به پردازنده‌های گرافیکی موجود در قلب پردازنده‌ی مرکزی دستگاه بسنده کنید. تمام پردازنده‌هایی که از سوکت AM4 پشتیبانی می‌کنند و حداکثر توان طراحی حرارتی (TDP) آن‌ها ۵۶ وات است با این محصول سازگاری دارند. پس کاربران می‌توانند از میان پردازنده‌های خانواده‌ی Bristol Ridge یا تراشه‌های Athlon و رایزن با معماری Zen استفاده کنند. دو درگاه اختصاص داده‌شده به حافظه‌ی رم نیز از ماژول‌های حافظه‌ی DDR4 با حداکثر سرعت ۲۹۳۳ مگاترنسفر بر ثانیه (MT/s) پشتیبانی می‌کنند.

رایانه‌ی کوچک ازراک / ASRock DeskMini

هرچند اغلب رایانه‌های کوچک با محدودیت‌های زیادی در زمینه‌ی حافظه‌ی ذخیره‌سازی مواجه هستند؛ اما محصول جدید ASRock دارای دو درگاه M.2 و در جایگاه ۲.۵ اینچی برای نصب حافظه‌های حالت‌جامد (SSD) و دیسک‌های سخت است. دو درگاه M.2 از حافظه‌هایی با حداکثر طول ۸۰ میلی‌متر پشتیبانی کرده و ۴ مسیر PCIe 3.0 را ارائه می‌کنند. جایگاه‌های ۲.۵ اینچی هم می‌توانند میزبان دیسک‌های سخت باشند از استاندارد SATA III با حداکثر سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه و اتصال RAID پشتیبانی می‌کنند.

به‌ادعای ASRock، این رایانه‌ی کوچک و کم‌مصرف را می‌توان به‌عنوان یک سرور خانگی تمام‌عیار یا به‌عنوان حافظه‌ی ذخیر‌ه‌سازی متصل به شبکه (NAS) استفاده کرد؛ البته می‌توانید یک پردازنده‌ی Ryzen 5 2400G را روی این محصول نصب کرده و آن را به یک کنسول کوچک تبدیل کنید.

رایانه‌ی کوچک ازراک / ASRock DeskMini

برای اتصال به نمایشگر، DeskMini A300 درگاه HDMI 2.0 ،DisplayPort و درگاه VGA را در اختیار شما قرار می‌دهد. دو درگاه USB نوع A با استاندارد USB 3.0، یک درگاه USB نوع A با استاندارد USB 3.0 و یک درگاه USB نوع C با استاندارد USB 3.0 هم در این محصول تعبیه‌شده‌اند.

موارد فوق با درگاه اترنت، جک ۳.۵ میلی‌متری برای نصب میکروفون و هدفون در کنار درگاهی برای اتصال مبدل برق ۱۲ ولتی تکمیل شده‌اند. ASRock شاسی اصلی، مادربرد و مبدل برق را در بسته‌ی اصلی محصول قرار داده‌است؛ اما می‌توانید یک کارت اتصال وای‌فای را به‌طور جداگانه از ASRock خریداری کنید و آن را در درگاه M.2 اختصاصی نصب کنید. همچنین، جایگاهی برای نصب آنتن‌های وای‌فای هم در بدنه‌ی دستگاه تعبیه شده‌اند.

رایانه‌ی کوچک ازراک / ASRock DeskMini

علاوه‌بر موارد یادشده، امکان افزودن دو درگاه USB 2.0 و جک ۳.۵ میلی‌متری به پنل جلویی دستگاه نیز وجود دارد. خنک‌کننده‌ی کوچک پردازنده و ابزار اتصال VESA برای متصل‌سازی این دستگاه به قسمت پشتی مانیتور هم از جمله ابزارهای جانبی هستند که توسط ASRock برای این محصول ارائه می‌شوند. متاسفانه هم‌اکنون زمان عرضه و قیمت این محصول مشخص نشده است. رایانه‌های DeskMini این شرکت که از پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کنند با قیمتی در حدود ۱۷۰ دلار به‌فروش می‌رسند و احتمالا A300 نیز قیمت مشابهی خواهد داشت.