اگر دنبال افزایش بازدید ساست، نرخ تبدیل، نرخ کلیک و در نهایت کاربر، مشتری و فروش بیشتریهستید، حتما باید در مورد فراخوانی انجام عمل (به انگلیسی: Call To Action یا CTA) اطلاع داشته باشید. در غیر اینصورت چطور ممکن است که کاربران را برای تعامل و مشارکت با خود متقاعد کنید؟ در همین مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد فراخوان انجام عمل (هدف) به شما بگوییم و شما را با تکنیکهای نوشتن CTA قوی آشنا کنیم.
در اولین قدم بهتر است یک تعریف درست از Call To Action داشته باشید.
Call To Action یا CTA یعنی درخواست از کاربر برای انجام یک فعل یا عمل که از سه بخش درخواست، عنصر و عمل تشکیل شده است.
Call To Action در بازاریابی آنلاین به این معناست که شما با ترفندی هوشمندانه مانند نوشتن یک جمله جذاب، کاربر را برای انجام یک هدف خاص که موجب تعامل بیشتر او با سایت و برند شما میشود، تشویق کنید.
دقت داشته باشید که هدف بالابردن میزان تعامل و ارتباط مشتری با شماست مانند عضویت در خبرنامه، ثبت نام در سایت، ثبت نام در دوره آنلاین یا حضوری، خرید یک محصول، شرکت در نظرسنجی و…
تصویر، جمله، باکس رنگی، دکمه و هر چیزی که حاصل خلاقیت شما باشد میتواند بعنوان یک CTA بکارگرفته شود.
CTA یک استراتژی بازاریابی دیجیتال روانشناسی در فروش است که برای تشویق کاربران برای انجام یک عمل انجام میدهید و در موفقیت کسب و کار اینترنتی شما نقش تعیینکنندهای دارد چرا که باعث میشود درصد بیشتری از افراد را بسمت هدف خود سوق دهید. این تکنیک حتی قبل از ایجاد مفهومی بنام بازاریابی آنلاین، بشکل سنتی در دنیای تجارت وجود داشته است. بهتر است نگاهی به CTA های سنتی داشته باشیم تا مفهوم و هدف آن کاملا روشن شود:
اکثر ما روزگاری که اینترنت تا این اندازه در دسترس نبود و شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستا گرام، تلگرام وجود نداشتند را بخاطر داریم. در آن زمان مجله و روزنامهها بر تخت پادشاهی خود سلطنت میکردند و طرفداران زیادی داشتند.
این مجلات با دو هدف از فراخوان به عمل استفاده میکردند:
شاید فکر کنید حالا که شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و تعداد زیادی بازدیدکننده در روز دارید، چرا باید باز هم برای CTA وقت صرف کنید؟
بسیاری از کسب و کارهای آنلاین فقط به نمایش کلمه های خشک و خالی مانند عضویت، ثبت نام، خرید، خبرنامه و … در سایت دلخوش میکنند و منتظر هستند تا تعداد زیادی از کاربران این کارها را انجام دهند!
این کسب و کارهای آنلاین وقت و هزینه زیادی را برای ایجاد رپورتاژ آگهی، کمپین تبلیغاتی، وبلاگ، جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی و دیگر تکنیک های سئو صرف کردهاند و درست سر بزنگاه زمانی که تمام تلاششان، مسیر کاربر را بسمت سایت تجاری آنها تغییر داده، با چند کلمه ساده و کلیشهای منتظر معجزه هستند تا کاربر هدف نهایی آنها را انجام دهد و شاهد افزایش نرخ تبدیل سایتشان باشند اما باید بدانند که معجزهای در کار نیست!
در واقع شما به Call To Action نیاز دارید چون میخواهید قوی باشید و مردم را متقاعد کنید که در راستای هدف شما حرکت کنند. بتعبیر دیگر دو دلیل اصلی برای فراخوان انجام بعمل مطرح است:
کلمات کوتاه و مختصر مانند عضویت و … به کاربران شما میگویند که چه باید بکنند اما هیچ انگیزهای برای انجام این کار به آنها نمیدهند. بنابراین آنها دعوت به عمل شما را رد میکنند و نرخ تبدیل سایت شما همچنان مانند روزهای قبل خودش باقی میماند و پیشرفت چشمگیری ندارد.
در خوشبینانهترین حالت استفاده از این کلمات کوتاه ممکن است کاربر را راهنمایی کند و تعدادی از آنها برای انجام عمل اقدام کنند اما یک CTA قوی باعث میشود تعداد آنها بیشتر شود و خیلی سریعتر تصمیم بگیرند تا در جهت هدف شما حرکت کنند.
CTA در هر بخشی از سایت که شما نیاز به انجام دادن یک فعل توسط کاربر داشته باشید، کاربرد دارد. بیشترین کاربردهای آن در بخش های زیر است:
در ادامه مطلب سراغ قوانین طلایی برای طراحی CTA میرویم تا بتوانیم این تکنیک را با بالاترین بازدهی در قسمتهای گفته شده اعمال کنیم.
مهمترین مسالهای که قبل از طراحی یک فراخوان به هدف باید بدانید، قوانین مهم و تاثیر گذار در آن است.
این کلمات هستند که مردم را برای انجام کاری که میخواهید تشویق میکنند. قوانین زیر را هنگام نوشتن یک متن فراخوانی به عمل در نظر داشته باشید:
قانون خاصی وجود ندارد که شما را مجبور کند تمام CTA ها را در ابتدای صفحه اصلی سایتتان به کاربران خود ارائه دهید. بیایید به مکانهایی که میتوانید CTA را بکار ببرید نگاهی داشته باشیم.
قرار دادن فراخوان انجام به عمل در بالای صفحه باعث میشود تا کاربر به محض ورود به صفحه توجهش به آن جلب شود و حتی دیگر به ادامه مطالب موجود در آن صفحه توجه نکند.
البته کاملا مشخص است که CTA می تواند در قسمت های دیگر سایت هم استفاده شود. این لیست فقط به مکان های پر استفاده اشاره دارد تا به شما یک چشم انداز درست بدهد.
انتهای پست وبلاگ مکان مناسبی برای ایجاد CTAهای اشتراک گذاری مطلب، نظرسنجی، ثبت نام در دوره یا کنفرانس آموزشی، اشتراک در مطالب و … است.
زمانی که کاربر مطلب شما را تا آخر خوانده و به انتهای صفحه پیمایش کرده است، به احتمال زیاد نسبت به مطالبی از این دست علاقهمند است.
قابلیت امتیازدهی به مطلب در انتهای یک پست باعث میشود تا کاربران تازه وارد تحت تاثیر رای اکثریت نسبت به مطلب قرار بگیرند. اگر امتیاز مطلب خوب و مثبت باشد، در واقع یک ارزش اجتماعی برای آن پست ایجاد شده است.
نوار کناری سایت محل مناسبی برای قراردادن CTA است که نباید از آن غافل شوید.
تقاضای اشتراک در رسانه های اجتماعی یکی از کاربردهای محبوب Call To Action محسوب میشود. هر نوع درخواست برای لایک کردن، اشتراکگذاری در دیگر رسانه های اجتماعی و … یک فراخوان به عمل است که باید بسیار دقیق روی آن کار کنید تا نتیجه موثری دریافت کنید و رشد چشمگیری را در نتایج بازاریابی اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی خود شاهد باشید.
استفاده از Call To Action در میان متن محتوا هم روشی موثر است. اگر کاربران تا اوسط محتوای شما پیش آمدهاند بهتر است شانسی در مورد دانلود چیزی متناسب با متن محتوا به آنها بدهید تا احساس مفید و کارآمد بودن بیشتر مقاله به آنها دست دهد.
بر خلاف تصور عموم، استفاده از CTA های مناسب و هوشمندانه بصورت پاپ آپ، درست در زمانی که کاربر در حال ترک وب سایت شماست نتایج شگفت انگیزی بهمراه دارد و نرخ تبدیل سایت را بطرز شگفت انگیزی افزایش میدهد.
استفاده از CTA در ایمیل مارکتینگ بسیار مرسوم است طوری که همه ما بطور روزانه در متن ایمیل خود با پیامهایی از این دست مواجه میشویم:
برای طراحی یک CTA جذاب لازم نیست برای کاربرانتان تست هوش راه بیاندازید. باید سعی کنید مفاهیم مهم و ارزشمند را در سادهترین شکل به کاربر منتقل کنید و او را دچار سردرگمی نکنید.
طراحی مهمترین بخش برای کسب نتیجه مطلوب از CTA است. اکثر مردم در مورد تصمیمگیری برای طراحی یک تصویر، متن و یا دکمه همیشه مردد هستند. واقعا نمیتوان بطور قطع در مورد این انتخاب نظر داد چرا که کاربران سایت شما رفتار متفاوتی دارند.
بهترین کار، راه اندازی تست A/B است که در مقالهای دیگر بطور مفصل به آن پرداختیم و در بخش بعدی همین مقاله هم روش محاسبه میزان موفقیت فراخوان به عمل را بشما خواهم گفت. در حال حاضر بیایید درمورد المان های مهم در طراحی یک فراخوان موفق صحبت کنیم.
برای اکثر افراد، رعایت نکات زیر در طراحی نتیجه مطلوبی را بهمراه داشته است:
هر مخاطب واکنشهای متفاوتی نسبت به دیگری دارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام واکنش ها به CTA طراحی شده توسط شما مثبت باشد. برای اینکه میزان کلی موفقیت بدست آمده توسط یک CTA را بسنجید، خیلی راحت میتوانید از تست A/B استفاده کنید. روش محاسبه یک فرمول بسیار ساده دارد:
۱۰۰ * (تعدا کل ورودی های سایت یا تعداد دفعاتی که CTA در دسترس کاربران بوده /تعداد کل کلیک روی CTA)با محاسبه چنین فرمولی برای دو حالت A و B در یک تست تقسیم، میتوانید به میزان موفقیت آمیز بودن CTA خود پی ببرید و اقداماتی در جهت بهینه کردن آن انجام دهید.
در ادامه بهتر است نگاهی هم به CTA های موفق و حرفهای داشته باشیم که با شناخت درست از CTA و رعایت نکات بالا توانستهاند نرخ تبدیل بالایی را بدست آورند.