دیشب در IFA 2015، سونی از جدیدترین و بهترین گوشیهای اندرویدی خود رونمایی کرد. این سه دستگاه از کوچک به بزرگ با نامهای «اکسپریا Z5 کامپکت»، «اکسپریا Z5»، و «اکسپریا Z5 پریمیوم» شناخته میشوند. این گوشیها در طول چند ماه آینده نقش پرچمداران سونی در بازار تلفنهای هوشمند را بازی خواهند کرد. اما آیا سونی میتواند با این سربازان تازهنفس، کشتی بهگلنشستهی خود را به دریا برگرداند؟
شب گذشته در برلین، سونی از سه گوشی قد و نیمقد رونمایی کرد. اکسپریاهای جدید قرار است پرچم سونی را در ماههای آینده در دست بگیرند. در مراسم رونمایی این گوشیها، دو ویژگی بیشتر از همه توجه ما را جلب کرد. اول از همه اینکه سرانجام سونی هم به سراغ حسگر اثر انگشت رفت. هر سه گوشی جدید به این حسگر مجهز هستند. مورد دوم هم مربوط به رزولوشن چشمگیر نمایشگر «اکسپریاZ5 پریمیوم» است. برای اولین بار شاهد استفاده از رزولوشن ۴K در یک تلفن هوشمند هستیم؛ بماند که بسیاری از متخصصان استفاده از چنین رزولوشنی را در صفحات نمایش کوچک بیمعنی میدانند.
سه تفنگدار قد و نیم قد
هر سه گوشی خانوادهی Z5 به دوربینهای ۲۳ مگاپیکسلی قدرتمند، بدنهی ضد آب و حسگر اثر انگشت مجهز هستند. تفاوت اصلی بین این سه، به اندازهی صفحه نمایش و البته رزولوشن آنها محدود میشود.
دو مدل «اکسپریا Z5» و «اکسپریا Z5 کامپکت» نسخههای تکاملیافتهی گوشیهای «اکسپریا +Z3» و «اکسپریا Z3 کامپکت» هستند. «اکسپریا Z5» نمایشگری ۵/۲ اینچی و Full HD دارد. در این بین، مدل کامپکت، کوچکتر و البته ارزانتر است! این گوشی به رسم کامپکتهای قبلی سونی، مشخصات فنی تعدیلشدهای دارد. نمایشگر این گوشی ۴/۶ اینچی است و از رزولوشن HD بهره میبرد. اما میرسیم به خوفناکترین مدل یعنی «اکسپریا Z5 پریمیوم». سونی این دستگاه را بهعنوان اولین تلفن هوشمند مجهز به نمایشگر ۴K معرفی کرده است. این مدل، نمایشگری ۵/۵ اینچی با رزولوشن باورنکردنی ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل دارد.
کشتی بهگلنشسته
سونی در حالی در IFA از این سه تلفن هوشمند رونمایی کرد که در یک سال اخیر اخبار ضد و نقیضی در مورد بخش موبایل این شرکت شنیده میشد. حتی چند ماه پیش خبرهایی در مورد واگذاری بخش موبایل این شرکت هم منتشر شده بود. اما گویا سونی دستبردار نیست و با وجود همهی انتقادها، همچنان میخواهد در بازی بزرگان این عرصه حضور داشته باشد. این شرکت در جدیدترین تلاشش، دیشب ما را خانوادهی Z5 آشنا کرد.
برای درک بهتر سیاستهای اخیر سونی، بهتر است نیمنگاهی به تفکرات رهبر این شرکت داشته باشیم. در سال ۲۰۱۲، «کازو هیرای» (Kazuo Hirai) با شعار «سونی واحد» (One Sony) روی کار آمد. او در مقام مدیر عامل میخواست سونی را از وضعیت مالی نابسامانش در بیاورد. او از همان ابتدا تمرکز شرکت را بر روی سه حوزه قرار داد: دوربین دیجیتال، صنعت بازی و صنعت موبایل. سونی در دو بخش اول تا حد زیادی دین خود را ادا کرد. اما در دنیای موبایل هرگز نتوانست از پس بازیگران چون اپل و سامسونگ بربیاید.
سیاست فرار از بحران
آقای هیرای در کنفرانس امروزش در IFA، اول از همه بر سیاستهای اخیر شرکتش تاکید کرد. او گفت: «اصلاحاتی که ما در سه سال اخیر انجام دادهایم، کسبوکار ما را دگرگون و تلاشهایمان را متمرکز کرده.» ظاهرا او همچنان به آرمانهای سه سال پیش خود پایبند است.
هیرای پس از پز دادن در مورد تلویزیونهای سونی و یک دوربین کامپکت بینظیر، موضوع را به سمت تلفنهای هوشمند کشاند. ابتدا از دوربین خانوادهی Z5 صحبت کرد.