در چه زمینههایی با یکدیگر متفاوت یا مرتبط هستند.
سئو یا Search Engine Optimization (بهینهسازی موتور جستجو) به اختصار به معنی سپریدن بعضی فعالیتها روی سایت و بهبود رتبه واژه ها کلیدی هم چنین ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو می باشد.
بازاریابی محتوا هم در سادهترین شکل یعنی بازاریابی به وسیله محتوا.
بااینکه ظاهر قضیه ساده اثر می دهد ولی خیلی از کسان و حتی بسیاری از کسانی که با مقوله سئو و طراحی سایت و مشابه آن سرو کار دارند، دقیقاً نمیدانند بین سئو و بازاریابی محتوا چه رابطهای پایدار است. اصلاً رابطهای دارند؟!
همچنین آنها استجابت به این سؤالات را نمیدانند:
1. آیا سئو و بازاریابی درونمایه با یکدیگر همکارند یا دشمن و متضاد هم به آمار میروند؟
2. آیا وقت قراردادن یا برای یکی، ما را از توجه به دیگری بازمیدارد؟ یا برعکس، پروا به یکی، تقویت دیگری را به پیگیری دارد؟
3. حتماً میان سئو و بازاریابی درونمایه چیست و چگونه میتوان آن را فهم کرد؟
پاسخ این است: SEO و Content Marketing (بازاریابی محتوا) در ساحل هم، کاملکننده هم و برادر یکدیگرند.
اما احتمالاً بپرسید چرا؟
1. سئو و بازاریابی محتوا باهم یکپارچهاند
برخلاف انگاشت عدهای که دودلی میکنند
بازاریابی سئو چیست درونمایه جدا از هم و کاملاً متفاوت و جدا از یکدیگرند ، این دو درهمتنیدهاند. سئو و بازاریابی درونمایه به مقدار زیادی باهم همپوشانی دارند.
البته وسط سئو و بازاریابی درونمایه تفاوتهایی هم هستی دارد و بهعبارتدیگر این دو را میتوان از هم متفاوت دانست – و واقعیت هم همین است - اما از این کلام نمیتوان چنین نتیجه گرفت که این دو باهم در تعارض و خصومت هستند!
بهعنوانمثال، سئو اندک و فنیتر اما بازاریابی محتوا گسترده و جامعتر است.
2. سئو و بازاریابی درونمایه رابطه مکمل دارند
رابطه بین سئو و بازاریابی محتوا را از یک منظر سایر هم میشود نگاه کرد: سئو درخواست میآفریند و بازاریابی درونمایه به این تقاضاها پاسخ میگوید. واضح است که سئو بدون محتوا معنایی ندارد.
شما به واژهها، کلمات کلیدی، مقالات، عکس و فیلم و ... بیچارگی دارید لغایت بتوانید حرفی از سئو به میان آورید. به قول یک کارشناس، سئو یعنی کلمات کلیدی، و بازاریابی درونمایه یعنی استفاده از این واژه ها کلیدی.
کلمات کلیدی، تحقیق در باره آنها، بهینهسازی آنها و ردگیری این کلمات طلایی، سئو را برپایی میدهد. حال استجابت به این سؤال که «چگونه میتوان از این واژه ها کلیدی کاربرد کرد؟» میشود بازاریابی محتوا.
تنها مسیر برای استفاده از واژه ها کلیدی این است که شما آنها را بهصورت استراتژیک در محتوای خود بهکارگیرید.